Siem Reap, Kambodzha 23.-26.2017
Astuttuamme ulos
lentokoneesta Siem Reapin lentokentällä lämpötila melkein lamaannutti meidät,
koska ulkona oli todella kuuma. Maahan astumisen jälkeen kentällä piti ostaa
viisumi, joka maksoi 30 dollaria + 2 dollaria passikuvan puuttumisesta.
Viisumin hankkimiseksi piti täyttää useampia lappuja ja koko prosessi oli
muutenkin aikaa vievä, koska kentällä oli paljon ihmisiä. Tämän olisi varmasti
voinut hoitaa etukäteen, mutta emme jaksaneet vaivata asialla päätämme
Bangkokissa. Byrokratian ja laukkujen hakemisen jälkeen ostimme paikalliset
prepaidkortit, koska ilman mobiilidataa eläminen on ollut kohtalaisen raskasta.
4G-yhteys toimii hyvin kaupunkialueella ainakin.
Hostellimme oli
tosi mukava ja se olikin arvioitu hostels.comin mukaan Siem Reapin parhaaksi
hostelliksi. Täältä löytyy kaikki fasiliteetit, mitä hostellilta voisi
odottaakkin. Ainoana miinuksena on hiukan heikko wifi-yhteys, mutta koska
ostimme prepaid-liittymät tämä ei juuri haitannut. Hostellia pitää
australialainen kaveri ja hostellissa onkin pari muutakin australialaista
töissä. Huoneessamme oli meidän lisäksi kaksi ruotsalaista ja irlantilainen
kaveri. He matkustivat kolmistaan ja olivat todella mukavaa seuraa. Meidän piti
lähteä heidän kanssaan motorbike safarille, mutta emme sitten jaksaneetkaan
lähteä, koska se oli hiukan hintava ja lähtö olisi ollut aikaisin aamulla.
Ensimmäisenä
kokonaisena päivänä Siem Reapissa katsomaan auringonnousua Angkor watiin, joka
on maailman isoin temppeli kompleksi. Tämä reissu edellytti heräämistä klo 4.00
aamuyöstä, mutta oli kyllä sen arvoinen. Angkor wat on rakennettu 1100-luvulla
ja sen ympärille rakentunut kaupunki oli isoin kaupunki ensimmäiseen teolliseen
vallankumoukseen asti. Angkor wat hylättiin 1400-luvulla ja löydettiin
uudestaan 1800-luvulla. Kukaan ei tiedä miksi kaupunki hylättiin, mutta monet
epäilevät kulkutautia tai jotain muuta vastaavaa. Kävimme kiertelemässä
temppelikaupungissa yhden aamupäivän. Tuktuk-kuski maksoi 15 dollaria ja liput
kaupunkiin olivat 37 dollaria. Kohtalaisen kallista verrattuna maan yleiseen
hintatasoon. Siem Reap on tuntunut hiukan kalliimmalta kuin Bangkok ja Thaimaa
yleisesti, mutta toisaalta Siem Reap on varmasti eniten turistikaupunki koko
Kambodzhassa. Melkein kaikkialla täällä on mahdollista neuvotella hinnoista ja
paikalliset koittavat tietenkin huijata turisteja maksamaan paljon enemmän,
mitä kuuluisi maksaa.
Koitimme kovasti
etsiä joulutunnelmaa jouluaattona, mutta täältä sitä ei oikeastaan löytynyt.
Kambodzha on buddhalainen maa ja monesti muut länsimaat juhlivat joulua 25.
päivä. Kävimme, kuitenkin poikien kanssa syömässä ja katsomassa paikallista
yöelämää. Siem Reapin Pub streetillä meno muistutti kovasti Khaosan roadin
menoa Bangkokissa. Hostellissamme oli jouluateria ja juhlat 25. päivä. Aterian kävimme
syömässä, mutta juhliin emme kuitenkaan osallistuneet vietettyämme joulua jo 24.
päivä skandinaaviseen tapaan.
Seuraavaksi suuntaame
Siahnoukvilleen Kambodzhan rannikolle, missä vietämme muutaman päivän hotellissa,
koska kaikki kunnolliset hostellit olivat täyteen bookattu. Matkahan taittuu yöbussilla
ja matka kestää 10 tuntia. Bussissa on sänkypaikat, joka on minusta hyvä idea, mutta
luultavasti ei ole käytössä Suomessa turvallisuussyistä. Matka maksaa 20 dollaria,
mikä ei ole noin pitkästä matkasta kovin paljoa. Täällä on ollut jonkun verran enemmän
itikoita ja muita ötököitä kuin Thaimaassa. Kädet ja jalat ovat täynnä puremia,
mutta Siem Reapin ei pitäisi olla erityisesti malaria-aluetta. Käyn seuraavaksi
ostamassa hyttysmyrkkyä ja kysymässä kannattaako malarialääkitystä harkita Sihanoukville
vierailun ajaksi.
Pitäkää peukkuja,
että selviän näistä hyttysen puremista, joilta täällä ei oikein voi välttyä (ainakaan
minä, joka olen yleensä hyttysten kohde myös Suomessa). Seuraavaa päivitystä Sihanoukvillesta
luultavasti seuraavan vuoden puolella. Hyvää uutta vuotta kaikille!


Kommentit
Lähetä kommentti