Siem Reap, Kambodzha 23.-26.2017

Astuttuamme ulos lentokoneesta Siem Reapin lentokentällä lämpötila melkein lamaannutti meidät, koska ulkona oli todella kuuma. Maahan astumisen jälkeen kentällä piti ostaa viisumi, joka maksoi 30 dollaria + 2 dollaria passikuvan puuttumisesta. Viisumin hankkimiseksi piti täyttää useampia lappuja ja koko prosessi oli muutenkin aikaa vievä, koska kentällä oli paljon ihmisiä. Tämän olisi varmasti voinut hoitaa etukäteen, mutta emme jaksaneet vaivata asialla päätämme Bangkokissa. Byrokratian ja laukkujen hakemisen jälkeen ostimme paikalliset prepaidkortit, koska ilman mobiilidataa eläminen on ollut kohtalaisen raskasta. 4G-yhteys toimii hyvin kaupunkialueella ainakin.


Hostellimme oli tosi mukava ja se olikin arvioitu hostels.comin mukaan Siem Reapin parhaaksi hostelliksi. Täältä löytyy kaikki fasiliteetit, mitä hostellilta voisi odottaakkin. Ainoana miinuksena on hiukan heikko wifi-yhteys, mutta koska ostimme prepaid-liittymät tämä ei juuri haitannut. Hostellia pitää australialainen kaveri ja hostellissa onkin pari muutakin australialaista töissä. Huoneessamme oli meidän lisäksi kaksi ruotsalaista ja irlantilainen kaveri. He matkustivat kolmistaan ja olivat todella mukavaa seuraa. Meidän piti lähteä heidän kanssaan motorbike safarille, mutta emme sitten jaksaneetkaan lähteä, koska se oli hiukan hintava ja lähtö olisi ollut aikaisin aamulla.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä Siem Reapissa katsomaan auringonnousua Angkor watiin, joka on maailman isoin temppeli kompleksi. Tämä reissu edellytti heräämistä klo 4.00 aamuyöstä, mutta oli kyllä sen arvoinen. Angkor wat on rakennettu 1100-luvulla ja sen ympärille rakentunut kaupunki oli isoin kaupunki ensimmäiseen teolliseen vallankumoukseen asti. Angkor wat hylättiin 1400-luvulla ja löydettiin uudestaan 1800-luvulla. Kukaan ei tiedä miksi kaupunki hylättiin, mutta monet epäilevät kulkutautia tai jotain muuta vastaavaa. Kävimme kiertelemässä temppelikaupungissa yhden aamupäivän. Tuktuk-kuski maksoi 15 dollaria ja liput kaupunkiin olivat 37 dollaria. Kohtalaisen kallista verrattuna maan yleiseen hintatasoon. Siem Reap on tuntunut hiukan kalliimmalta kuin Bangkok ja Thaimaa yleisesti, mutta toisaalta Siem Reap on varmasti eniten turistikaupunki koko Kambodzhassa. Melkein kaikkialla täällä on mahdollista neuvotella hinnoista ja paikalliset koittavat tietenkin huijata turisteja maksamaan paljon enemmän, mitä kuuluisi maksaa.

Koitimme kovasti etsiä joulutunnelmaa jouluaattona, mutta täältä sitä ei oikeastaan löytynyt. Kambodzha on buddhalainen maa ja monesti muut länsimaat juhlivat joulua 25. päivä. Kävimme, kuitenkin poikien kanssa syömässä ja katsomassa paikallista yöelämää. Siem Reapin Pub streetillä meno muistutti kovasti Khaosan roadin menoa Bangkokissa. Hostellissamme oli jouluateria ja juhlat 25. päivä. Aterian kävimme syömässä, mutta juhliin emme kuitenkaan osallistuneet vietettyämme joulua jo 24. päivä skandinaaviseen tapaan.

Seuraavaksi suuntaame Siahnoukvilleen Kambodzhan rannikolle, missä vietämme muutaman päivän hotellissa, koska kaikki kunnolliset hostellit olivat täyteen bookattu. Matkahan taittuu yöbussilla ja matka kestää 10 tuntia. Bussissa on sänkypaikat, joka on minusta hyvä idea, mutta luultavasti ei ole käytössä Suomessa turvallisuussyistä. Matka maksaa 20 dollaria, mikä ei ole noin pitkästä matkasta kovin paljoa. Täällä on ollut jonkun verran enemmän itikoita ja muita ötököitä kuin Thaimaassa. Kädet ja jalat ovat täynnä puremia, mutta Siem Reapin ei pitäisi olla erityisesti malaria-aluetta. Käyn seuraavaksi ostamassa hyttysmyrkkyä ja kysymässä kannattaako malarialääkitystä harkita Sihanoukville vierailun ajaksi.


Pitäkää peukkuja, että selviän näistä hyttysen puremista, joilta täällä ei oikein voi välttyä (ainakaan minä, joka olen yleensä hyttysten kohde myös Suomessa). Seuraavaa päivitystä Sihanoukvillesta luultavasti seuraavan vuoden puolella. Hyvää uutta vuotta kaikille!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tromsø, Norja 22-29.3.2026

Apex loma (Ylläs, Pallas, Kilpisjärvi, Tromssa) 27.3-5.4.2025

Saariselkä, Urho Kekkosen Kansallispuisto 2 – 6.10.2018