Reitti: Singapore – Johor Bahru – Kuala Lumpur – Surat Thani – Kho Phangan 15.12.2017
Lähdimme matkaan
neljän tunnin yöunilla klo 4:30 yöllä. Air Asia ei ilmeisesti lennä Singaporen
lentokentältä, joten menemme rajan yli Malesiaan Senain lentokentälle, jotta
voisimme säästää pari markkaa, mutta hinnat tuntuvat melko mitättömiltä
Lontoossa käytetyn rahasumman jälkeen.
Singaporessa
sovellus nimeltä ”Grab” toimii huomattavasti paremmin kuin Uber, joten käytin
sitä kyydin tilaukseen. Kuljettaja oli parin minuutin päästä check-inin luona
venaamassa. Laitoin viestin, että menee 5 min, koska olimme vielä serkkuni
asunnossa ja Jobilla hiukan kesti. Tähän loppui wifi-yhteys, mikä tarkoittaa
selviytymistä ilman internettiä.
Tarkoitus oli
mennä bussilla Johor Bahruun (Malesia) ja sieltä ottaa taksi Senain
lentokentälle. Grab kuski kuitenkin tyrmäsi idean ja sanoi, että meidän
kannattaa mennä suoraan rajatarkastuspisteellä ja mennä kävellen/bussilla rajan
yli. Hän suostui viemään meidät, eikä edes laskuttanut kuin 2 Singaporen
dollaria extraa alkuperäisen hinnan päälle. Tämä oli erittäin hyvä veto, koska
pääsimme huomattavasti nopeammin Johoriin, josta saimme taksin lentokentälle.
Alkuperäisessä suunnitelmassa oli hiukan riskialttiin tiukka aikataulu, koska
ensimmäinen rajaylittävä bussi lähti 5:30 aamulla ja lentomme 8:35. Jatkossa
otan kyllä lennon lähimmältä lentokentältä, vaikka se maksaisikin pari euroa
extraa.
Malesian puolella
emme saaneet nostettua rahaa *, mutta Jobi oli vanhana konkarina ottanut USA:n
dollareita mukaan, mistä taksikuskimme oli suorastaan innoissaan ja ylisti
Amerikkaa. Taksi kuskimme halusi vielä antaa numeronsa ja vannotti meidät
soittamaan kyydit häneltä, mikäli vielä tulemme Johor Bahruun.
*Kun sanoin
taksikuskillemme, että voisimmeko käydä pankkiautomaatin kautta nostamassa
hänelle sopimamme määrän käteistä, niin hän sanoi sen onnistuvan. Hiukan alkoi
jännittää, kun taksikuski ajoi hämärälle kadulle, missä ihmisiä nukkui maassa
ja oli pimeää. Välikkö missä automaatit olivat oli täynnä roskia ja täydellinen
paikka kidnappaukselle/ryöstölle. Kumma juttu sinänsä, että mikään kortti ei
toiminut kyseisissä automaateissa, mutta pääsimme ehjänä lentokentälle Jobin
dollareiden avulla.
Johor Bahrun
Senain lentokentällä näytti, että olemme ainoat länsimaalaiset koko paikassa,
olihan kyseessä kuitenkin maan sisäinen lento. Lentokoneessa oli kuitenkin
länsimaalainen pariskunta ilmeisesti reppureissaamassa lastensa kanssa.
Kuala Lumpurissa
pika visiitti lentokentällä, koneen vaihto 1,5 h. Söimme hiukan lämpimän
majoneesitäytteisen croissant sämpylän, toivottavasti ei tule mitään
jälkiseuraamuksia. Kenttä oli iso ja kaikki toimi, niin kuin piti. Ainut pelko oli,
että laukkumme ei saapuisi perille.
Päästyämme Surat
Thaniin hyvissä ajoin ja ajallaan (pisteet Air Asialle). Taksi + ferry koju
löytyi heti laukkujen hakemisen jälkeen. Taksissa oli meidän lisäksi venäläinen
nainen lapsensa kanssa ja puolalainen reissumies. Nainen oli asunut Kho
Phanganissa jo neljä ja puoli vuotta. Hän ja puolalainen yllyttivät taksikuskia
ajamaan kovempaa satamaan, jotta kerkeäisimme syömään ennen 2,5 h lauttamatkaa.
Taksikuski ei ottanut ohjeistusta kovin kevyesti, koska keskinopeutemme oli
noin 140 km/h koko tunnin ajo matkan ajan, jonka piti kestää aluksi 1,5h.
Nainen ei ollut edes kovin innokas turvavyön pitäjä itselleen taikka
lapselleen, toisaalta taksikuskilla oli onnea tuottavia esineitä roikkumassa
taustapeilistään.
Laivaan
päästyämme nukahdimme kannelle melko nopeasti, olimmehan olleet hereillä jo
neljältä aamuyöstä asti, vaihtaneet maata kahdesti, olleet kahdella lennolla,
busseissa ja takseissa.

Venäläinen nainen lupasi auttaa meitä perillä vuokraamaan skootterit oikeasta paikasta, jotta saamme hyvän diilin. Skootteri on kuulemma ainut vaihtoehto liikkua saarella järkevästi. Jännäää!
Laiva matkan jälkeen,
odotimme venäläistä naista satamassa skootterien hankintaa varten. Satamassa oli
poliiseja, taksikuskeja ja ihmisiä jakamassa flyereitä. Venäläinen tiesi konkarina,
että laivasta kannattaa lähteä viimeisenä, jos haluaa välttää tungosta. Saimme uuden
karkeat tehokkaat skootterit + kypärät tietysti, vaikka kypärän pitäminen ei välttämättä
paikallinen tapa olekkaan.
Enni ja Milla
olivat odottamassa meitä majapaikassa, jonne meidän piti nyt löytää itse täällä
uudessa paikassa. Hiukan väsytti ja paita oli hiestä märkä päivän
reissaamisen/repun kantamisen/lämpötilan seurauksena, joten halusimme vain
nopeasti suihkuun ja syömään. Tämän johdosta Joel päätti käyttää arvokasta
mobiilidataa, mitä mä en edes voi käyttää jostain kumman syystä, vaikka
laittaisinkin kaikki asetukset puhelimesta päälle. Google mapsin avulla
löysimme perille suhteellisen kivuttomasti. Nyt suihkuun ja syömään.

Kommentit
Lähetä kommentti