Koh Phangan 15 - 16.12.2017



Ensi vaikutelma saaresta on miellyttävä, lämpötila on hyvä, ihmisiä ei ole aivan älyttömästi ja liikenne suht rauhallinen. Majapaikkamme on aivan viimeisen päälle, mutta ensimmäisenä iltana respan mentyä kiinni huomasin, että meillä on vain yksi peitto (sänkyjä oli tosin kaksi). Peitto oli kuitenkin suhteellisen iso, joten pystyimme nukkumaan kahdestaan silläkin : D. Majapaikka tänne kannattaa varata etukäteen, koska tähän aikaan ainakin kaikki paikat olivat täynnä. Ruoka ja juoma ovat melkein ilmaista ja hyvää, joten se on positiivinen asia opiskelijalle.

Ei varmaan olisi otettu heti alkuun skoottereita, jos venäläinen nainen ei olisi sanonut, että se on aivan pakollista. Seuraavana päivänä olisi kyllä huomannut, että eihän täällä pääse mihinkään tai ainakin kaikki paikat jäisi näkemättä ilman skoottereita. Skootterien päivä vuokra on halvimmillaan 150 bahtia, mikä on euroissa vähän alle neljä. Maksoimme itse menopeleistämme 200 bahtia/päivä, koska venäläinen suositteli niitä ja ovathan ne olleet viimeisen päälle. Muistan omista skootteri ajoistani Apriliani kulkeneen kohtalaisen hyvää vauhtia, mutta ei aivan niin kuin nämä. Suoralla tällä pääsee yli 100 km/h, jos näin haluaa tehdä. Tiet ovat hyvässä kunnossa, mutta täällä on erittäin paljon koiria vapaana, jotka saattavat kävellä välillä tiellä. Kerran eksyimme toisistamme, kun koiralauma (noin 10 koiraa) tuli keskelle tietä ja jouduin pysähtymään ja odottamaan, että koirat liikkuvat tieltä pois. Tilanne näytti kahden koiralauma välien selvittelyltä. Vastaan tulleet koirat ovat olleet kilttejä ja monesti makaavat vain varjossa, koska turkki on varmasti kuuma tälläisessä ilmastossa. Meidän majapaikassa on myös koira, joka kaivaa ja syö rapuja ruuakseen.

 

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä panostimme uneen ja koitimme nukkua univelat pois, joten päivä alkoi vasta noin 11 aikaan. Suunnitelmaa ei ollut, mutta päätimme sitten käydä katsomassa vesiputousta, joita täällä saarella on useampia. Luulen sen johtuvan suurista korkeuseroista, koska maasto on aika kumpareista, mikä tekee skootterilla ajamisesta entistä hauskempaa. Lisäksi saarella on useita rantoja, joissa on ravintoloita ja mahdollisuus uida. Uinti on aika pakollista, koska kosteasta ilmasta ja korkeasta lämpötilasta johtuen täällä tulee helposti hiki.


Lähdimme illan hämärtyessä ajamaan saaren isointa tietä takaisin kämpille. Vasemmanpuoleiseen liikenteeseenkin oli tottunut jo tässä vaiheessa, aluksi oikealle kääntymiset ja liikenne ympyrät olivat hiukan hämmentäviä (saarella taitaa olla tosin yksi liikenneympyrä, mutta hämmentävä kuitenkin.
Olemme saarella 19. päivään asti, jonka jälkeen lähdemme Bangkokiin, missä tapaamme Juliuksen :)

Kommentit