Viimeiset päivät Palwanilla. Puerto Princesa ja Sabang 7.2 – 10.2.2018
Viimeisenä
pysäkkinä Palawanilla oli Sabang, joka on tunnettu maanalaisesta joesta.
Maanalainen joki on Unescon suojelukohde ja se on valittu yhdeksi maailman
seitsemästä uudesta luonnon ihmeestä. Matkustaminen tänne suosittuun kohteeseen
oli kuitenkin taas hiukan vaivalloista, koska aloitimme matkamme Coronin
saarelta ja rannikkovartiosto kielsi lauttojen menemisen merelle. Tämän vuoksi
otimme laivamatkan suoraan Puerto Princesaan, joka kesti 15 tuntia. Laiva oli
ihan kohtuullinen ja kaikilla matkustajilla oli varattu oma punkka ja ylimmällä
kannella oli baari, josta sai virvokkeita ja eväitä. Lähtö oli kuitenkin
aikaisin, joten ajattelimme, että ostamme edellisenä iltana jotain eväitä
aamupalaksi. Hedelmäsäilyke osoittautui kohtalokkaaksi valinnaksi, koska pari
tuntia sen syömisen jälkeen alkoi olo hiukan heikentyä ja hedelmät pyrkivät
pois samaa tietä, mistä olivat menneet sisään. Tämän sattumuksen vuoksi
matkasta tuli suhteellisen pitkä, mutta olo oli onneksi parempi, kun saavuimme
Puerto Princesan satamaan. En olisi kyllä selvinnyt matkasta ilman isän antamia
äänikirjoja, koska muutoin olisin ollut yksin mahakivun ja epätoivoisten
ajatusten kanssa. Tällä matkalla kuuntelin kokonaan Christian Rönnbackan kirjan
nimeltä Julma. Kirjan loputtua olimme perillä ja menimme ennalta varattuun
hostelliin nimeltä Sheebang. Aamulla oli taas aikainen herätys, koska
pakettiauto kyyti Sabangille ”lähti” 8:30.
Sabangille
päästyämme menimme viemään tavarat hostellillemme, joka oli hiukan erinlainen
kuin aikaisemmat paikat. Hostellissa oli yhden hengen huoneita, mikä oli kyllä
ihan mukavaa vaihtelua, mutta aikaisemmin en ollut nähnyt tällaista konseptia.
Ajan käyttö Sabangilla oli melko tehokasta, koska heti saapumisemme jälkeen
kävimme laskemassa yli 800 metriä pitkän zip line-radan, jonka jälkeen
suuntasimme venekierrokselle, joka kierteli magrove-metsän keskellä.
Venekierros oli erittäin huvittava, koska oppaamme kertoi paljon faktoja
metsästä ja lopussa lauloi luonnonsuojeluun innoittavan laulun. Tilanteen teki
hiukan kiusalliseksi sen, että minä ja Markus olimme ainoita matkustajia
veneessä, mutta en kuitenkaan pystynyt pidättelemään nauruani ja maksoimme
oppaalle 100 pesoa tippiä hyvästä esityksestä. Illalla kävimme syömässä Kings
Arms nimisessä paikassa, jonka kokki oli Trip Advisorin mukaan ollut jonkun
Saudi Arabian prinssin henkilökohtainen kokki. Söimme rapuja ja päätimme tulla
huomenna uudestaan. Illallisen hinta jälkiruoan kanssa oli kuitenkin alle 10
euroa. Tästä pääsimme ajoissa nukkumaan noin klo 21. Unirytmimme oli
aikaistunut nöyryyttävän paljon aikaisten lähtö johdosta.
Viimeisenä
kokonaisena päivänä pääsimme tähän epäaidoin tuntuiseen maanalaiseen jokeen.
Itse en ollut googlaillut asiaa sen enempää, joten maanalaisen joen näkymät
odottivat kaikki odotukseni. Joki oli muodostunut vuoren sisään
satojentuhansien vuosien saatossa ja luola saattoi olla jopa yli 60 metriä
korkea. Näissä valtavissa kammioissa oli tuhansittain nukkuvia lepakoita ja
useita lajeja, joita ei voinut löytää mistään muualta. Ikävien yllätysten takia
ylöspäin ei kannattanut katsoa suu auki, vaikka näkymät olivatkin
hämmästyttäviä. Lepakon uloste on myös erittäin hyvä lannoite, jota paikalliset
käyttivät kasvimaissaan, vaikka sitä tästä luolasta ei saanutkaan kerätä. Kierroksella
oli tarkat säännöt, koska luolassa vallitsi oma ekosysteemi, eikä sitä
tietenkään haluttu häiritä millään tavalla. Luola oli yli 8 kilometriä pitkä,
mutta kierros meni korkeintaan kaksi kilometriä luolan sisään. Tekisi mieli
nähdä minkälaista luolan muissa osissa on. Tähän saimmekin mahdollisuuden, kun
hostellillamme ollut kaveri tarjosi vaellusreissua maanalaisen joen toiseen
päähän. Tartuimme tilaisuuteen, emmekä katuneet tätä päätöstä. Matka oli kyllä
haastava, koska reitti sisälsi mutaista viidakkoa, joen ylityksiä ja jyrkkiä
seinämiä, mutta matka suuntaansa kesti reilun tunnin. Joen toinen pää oli
todella jännittävä paikka, koska siellä ei ollut ketään muita ja hiljaa
ollessamme kuulimme vain viidakon äänet. Menimme hiukan luolan sisään sen
verran, mikä oli mahdollista. Noin sata metriä luolan sisällä tuli pudotus,
joka oli noin 50 m syvä, arvioimme syvyyden heittämällä kiven luolan pimeyteen.
Tämä oli huomattavasti jännittävämpi ja aidompi kokemus, kun luolan toinen pää.
Toisaalta maaston huomioon ottaen tämäkin paikka oli suurimalle osalle äideistä
soveltumaton luontopolku.
Illalla Kings
Arms oli jostain syystä kiinni, joten menimme viereiseen pitsapaikkaan. Se oli
viimeinen ehtoollisemme, koska aamulla oli lähtö kohti Taiwania. Aamuinen lähtökään
ei ollut yksinkertainen, koska pakettiautopaikkamme oli myyty muille
turisteille. Onneksi kävimme aamulla varmistamassa, että heillä varmasti oli
varauksemme, joten mahduimme vielä tuntia aikaisempaan pakettiautoon. Hostellin
omistaja oli raivoissaan tästä tilanteesta ja antoi palautetta
pakettiautokuljettajalle sen aikaa, että kerkesimme syödä tilaamamme aamupalan.
Aikaisen lähdön takia kerkesimme käydä Puerto Princesassa toisen maailmansodan
aikaisessa museossa ja ostoskeskuksella. Näimme täällä mäkkärin, mikä lupailee jo
sivistystä, ehkä viidakot on jätetty taakse ainakin hetkeksi. Tämä päivä menee kokonaan
matkustaessa ja kohtaamme Taipein 13 asteen lämpötilan shortseissa ja sandaaleissa.
Tämä saattaa tulla jonkin sortin shokkina kahden kuukauden tropiikissa oleilun jälkeen.
Seuraavaa päivitystä sitten tulevasta opiskelukaupungista Taichungista!




Kommentit
Lähetä kommentti