Ensivaikutelma Taichungista 15.2 – 16.2
Olimme junamatkalla
hiukan huolissaan, koska meillä ei ollut mitään viemistä uudelle vuokranantajallemme.
Asuisimmehan samassa asunnossa hänen kanssaan, joten hyvä lahja olisi varmasti hyvä
startti tulevalle viidelle kuukaudelle. Onneksi Markus bongasi junan ikkunasta Carrefourin
sen saapuessa asemalle, joten kävimme hakemassa Carrefourista viinipullon ja suklaarasian
lahjaksi uudelle land leidillemme. Olihan nyt kiinalaisen uudenvuodenaatto ja lahjojen
antaminen kuuluu kiinalaiseen kulttuuriin.
Land leidimme Kelly
oli odottamassa meitä ulkona, kun taksimme saapui talon eteen. Yllätykseksemme hänen
englantinsa oli parempaa, mitä Markus oli facebook chatista tulkinnut. Hänen lisäksi
vastassa oli hänen tyttärensä Sunnie, joka oli totta kai vierailemassa äitinsä luona,
koska olihan kyseessä vuoden merkittävin juhlapyhä. Sisällä odotti myös kaksi pientä
koiraa nimeltä Na Na ja Nu Nu. Koirat pyörivät hysteerisenä ympärillämme, kun saavuimme
olohuoneeseen. Koirat olivat tosi mukavia, joten toivon, että selviän tästä ilman
mitään allergiaoireita. Joimme aluksi kahvit ja kävimme perusasiat läpi. Asunto
oli yllättävän iso, neljä kerrosta ja huoneet olivat mukavan oloisia. Tilanne oli
siis paljon parempi, mitä odotimme. Wifi-yhteyden takia päätin mennä toisen kerroksen
huoneeseen, vaikka kolmannessa kerroksessa olisi ollut huone Markuksen ison huoneen
vieressä. Markus sai ison huoneen, koska oli hoitanut asuntoasiaa minun ollessa
reissussa.
Huone valinnan ja
kahvien jälkeen lähdimme käymään ostoskeskuksessa hakemassa lakanoita, pyyhkeitä
ja ruokaa. En ollut ennen tällaisia asioita ostanut, enkä väsyneenä ja nälkäisenä
pystynyt nauttimaan tästä uudesta kokemuksesta. Shoppailun jälkeen kävimme syömässä
ja suuntasimme takaisin kämpille. Kelly ja Sunnie lähtivät sukulaistensa luo juhlimaan
uutta vuotta ja me jäimme järjestelmään huoneitamme. Lakanat asennettuani kävin
suihkussa ja menin nukkumaan. Illalla kävelimme lähistöllä ja kävimme viereisellä
night marketilla syömässä ja katsomassa meininkiä. Ostimme ensimmäistä kertaa paikallista
”herkkua”, nimeltä stinky tofu. Stinky tofu oli ihan syötävää, mutta en nyt aivan
vielä siitä innostunut. Pelasin erästä renkaan heitto peliä, josta voitin litran
oluen. Peli maksoi 100 dollaria, joka saattaa hyvin olla litran oluen hinta paikallisessa
marketissa. En tosin nähnyt muiden voittavan näinkään hienoa palkintoa. Lähialue
vaikutti kaiken kaikkiaan hyvältä ja turvalliselta. Kunhan nyt löytyisi vielä hyvä
kuntosali järkevän matkan päästä, niin kaikki asiat olisivat kohdallaan.
Seuraavana päivänä
vierailimme Kellyn siskon luona, koska hän järjesti suvulle kiinalaisen uudenvuodenlounaan.
Hän pyysi meitä mukaan ja sanoimme kyllä, koska ei meillä ollut päivälle muutakaan
tekemistä. Tämä oli kyllä ihan hauska nähdä, miten paikalliset viettävät juhlapyhiään.
Meininki muistutti suomalaista joulupäivää. Kaikenlaista ruokaa oli tarjolla ja
ihmiset näyttivät nauttivan toistensa seurasta. Pöytätavat eivät ole Taiwanissa
niin tarkat, eivätkä ihmiset pukeutuneet mihinkään tiettyyn juhla-asuun päivän
kunniaksi, mutta tämä sopi meille erittäin hyvin, koska emme paikallisia tapoja
kovin tarkkaan vielä tienneet + meillä ei ollut mitään kovin siistejä vaatteita
mukana. Kokeilimme tietysti kaikkia ruokia ja söimme kulhomme niin tyhjiksi kuin
vain puikoilla pystyimme, eli pohjalle jäi riisiä. Suoriuduimme tästä aivan kunnialla
ja saimme vielä jäädä asumaan Kellyn luokse.
Illalla kävimme vielä
kävelemässä kaupungilla ja menoa näytti riittävän. Ihmisiä oli tosi paljon kerääntynyt
kaupungin läpi menevän joen molemmin puolin. Joki/puro oli koristeltu valoin ja
erilaisin kasvein, luultavasti kiinalaisen uudenvuoden kunniaksi. Kaupungissa näytti
olevan paljon vilskettä ja hyvän oloinen tunnelma. Paljon oli ravintoloita, mutta
meidän piti kuitenkin tarkistaa paikallisen Mäkkärin tarjonta. Mäkkäri oli hyvä
ja kaupungista jäi hyvä ensivaikutelma. Eiköhän täällä muutaman kuukauden viihtyisi.
Ps. Bussit ovat ilmaisia Taichungissa.




Kommentit
Lähetä kommentti