Etelä-Taiwan, Kenting ja Kaohsiung 19.2 – 23.2.2018
Aikainen herätys
oli jo rutiinia uuteen kohteeseen lähdettäessä. Menimme ensimmäisellä HSR:llä, eli
High speed rail-junalla, koska päivän ensimmäiset kyydit olivat opiskelijoille puoleen
hintaan. Normaalilla junalla matka Kaohsiungiin kestäisi reilut kaksi tuntia ja
HSR:llä se kesti alle tunnin. Kaohsiung on Taiwanin toisiksi isoin kaupunki. Siellä
on myös MRT käytössä, johon käy sama Easy-card, jonka ostimme jo ensimmäisenä päivänä
Taipeissa. Easy-card on ollut älyttömän hyvä konsepti, josta mainitsen varmasti
vielä tulevaisuudessakin. Emme kerenneet vanhentua puoltakaan tuntia Kaohsiungissa,
kun olimme jo bussissa Kentingiin, joka on Taiwanin eteläisin paikkakunta ja yleinen
turistirantakohde. En odottanut, että julkinen liikenne toimisi näin hyvin Taiwanissa.
Olin jo miltei tottunut heikkoon julkiseen liikenteeseen aikaisemmissa kohteissani,
eivätkä odotukseni olleet korkealla.
Kentingistä olimme
varanneet kolme yötä Kenting Youth hostellista. Se oli keskeisellä paikalla ja oli
yksi halvimpien joukosta. Paikka oli erinomainen, koska palvelut olivat lähellä
ja iltaisin paikka muuttui night marketiksi. Night market oli suhteellisen iso ja
ihmisiä oli paljon. Night marketeissa on yleensä mukava kierrellä ja katsella, mitä
kaikkea heillä on tarjolla. Kentingin rannat eivät olleet aivan samaa luokkaa kuin
Kambodzhassa ja Filippiineillä (Rantakuvasta tarkkasilmäisimmät voivat huomata ydinvoimalan reaktorin suojakuvun.). Ensimmäisenä päivänä menimme kuitenkin rannalle,
koska emme olleet uineet meressä pitkään aikaan. Tarkastelimme samalla surfauskurssin
toimintaa, koska ajattelimme myös osallistua vastaavalle. Aallot olivat melko pieniä,
mutta kuulemma sopivat surfauksen harjoitteluun mainiosti. Illalla tapasimme yhden
surfausohjaajan, joka suostui vetämään meille kurssin seuraavana iltapäivänä, kun
vuorovesi olisi sopiva. Pitää vielä mainita, että Nan wan Beach, missä olimme, oli
hiukan kaupungista poispäin, mutta pääsimme sinne bussilla, joka toimi tietysti
Easy-cardilla.
Seuraavana aamuna
nukuimme pitkään, koska olimme heränneet edellisenä päivänä edullisen HSR-junalipun
takia jo 5:45. Keli oli hiukan pilvinen, mutta päätimme silti lähteä rannalle aamupalan
jälkeen. Voisimme käydä uimassa ja makoilla biitsillä ennen kurssimme alkamista.
Yliarvioin taas UV:n sietokykyni ja totesin olevani jälleen ravun värinen, kun näin
itseni peilistä. Pilvinen sää yllätti taas matkailijan ja olisi pitänyt vain laittaa
sitä aurinkorasvaa.
Surfauskurssi alkoi
hyvissä merkeissä. Ohjaaja tuli ilmoittamaan meille mönkijällään, että keli olisi
suotuisa ja voisimme aloittaa. Aluksi harjoittelimme maalla ja siirryimme sitten
veteen. Pääsimme molemmat ratsastamaan aalloilla, mutta parin laskun jälkeen Markuksen
olkapää meni hetkellisesti poispaikoiltaan hänen ottaessaan laudasta kiinni kaatumisen
yhteydessä. Markus näki parhaaksi mennä lääkäriin, koska käsi olkapää oli kuulemma
todella kipeä. Itse jäin vielä harjoittelemaan ja juttelemaan ohjaajan kanssa, kunnes
Markus pääsisi pois lääkäristä. Vaihdoimme ohjaajan kanssa numeroita, koska hän
kutsui meidät käymään kaverinsa baarissa illalla ja sanoi myös itse menevänsä sinne.
Menimmekin hänen kaverinsa baariin syötyämme ensin Korean BBQ-aterian, joka oli
varmasti kallein tähän asti syömämme ateria, mutta myös yksi parhaista.
Viimeisenä päivänämme
Kentingissä vuokrasimme auton skootterien sijaan, koska Markuksen käsi olisi seuraavat
kaksi viikko kantositeessä, eikä pystyisi skootteria ajamaan. Autolla kävimme kiertelemässä
lähialueen nähtävyyksiä. Rannat muistuttivat kovasti Kalifornian rantatietä, mutta
pienemmässä mittakaavassa, olihan tässä vain meri välissä. Liikenne oli täällä rauhallista
ja helppoa ajaa. Jos Taiwaniin eksyy, niin yksi hyvä vaihtoehto olisi vuokrata auto
ja kiertää koko maa. Matka saaren ympäri on vain 1000 kilometriä, joten viikossa
maan kiertää verkkaisellakin tahdilla.
Meillä oli vielä yksi
yö etelässä ennen kuin lähtisimme takaisin Taichungiin perjantaiksi, koska kaverimme
Henri saapuisi silloin. Kaohsiungiin pääsimme taas bussilla, jota joutui hiukan
odottamaan, koska pari ensimmäistä, joihin yritimme päästä, olivat täynnä. Busseissa
on huomattavasti vähemmän paikkoja, kun Suomessa ja olivat siksi myös suosittu ja
mukava matkustustapa. Kaohsiungissa noudatimme peruskaavaa, veimme kamat hostellille
ja lähdimme kaupungille. Meillä oli myös tapaaminen sovittuna vuokranantajamme tyttären
Sunnien kanssa, kahvilassa, jossa hän työskenteli. Kahvi, jonka kahvilasta ostimme,
oli varmasti hienoin kahvi, mitä olen ikinä juonut. Kahvit tulivat puutarjottimella,
jossa oli kolmelasia ja lasinen kahvikannu. Yhdessä laseista oli jäätä, yksi oli
shottilasi ja viimeinen oli pieni kahvikuppi. Shottilasi oli sitä varten, että pystyit
maistamaan kaverisi kahvia, muiden kuppien tarkoitus on luultavasti ilmiselvä. Kahvit
juotuamme kävimme syömässä Sunnien kanssa hänen suosittelemassaan paikassa. Loppuillan
vietimme hostellillamme keräämässä henkistä energiaa 100 NT$ hintaisesta all you
can drink beer-tarjouksesta. Joimme tietysti vain pari olutta ja menimme mäkkärin
kautta nukkumaan.
Aamupäivällä keräsimme
kamamme ja lähdimme tavallisella junalla takaisin Taichungiin Henriä vastaan. Mukavaa,
että Hene liittyi seuraamme. Sanotaan, että tunsin oloni ruskettuneeksi nähdessäni
Henen pakkasen karaiseman valkoisen naaman. Kerkeämme antamaan Henelle parin päivän
perehdytyksen paikallisiin tapoihin, ennen kuin koulu alkaisi seuraavana maanantaina.




Kommentit
Lähetä kommentti