Coron 29.1 – 7.2.2018
Veneemme
Coronille lähti 8:20 ja boarding alkoi jo 7:20, eli kyseessä oli taas aikainen
aamu, koska tätä ennen täytyi vielä tehdä check-out, löytää satama ja syödä
aamupala. Matka kesti vajaat viisi tuntia. Merenkäynti + veneen kova nopeus
tarkoittivat suuria pomppuja lähes koko matkan ajan. Markus otti pahoinvointilääkkeen
ja monet oksentelivat matkan aikana. Itse kirjoittelin blogia ja kuuntelin
äänikirjaa. Nähdessäni vierustovereiden rientävän vessaan ja roskiksien ääreen,
tunsin itseni onnekkaaksi, koska en ole ikinä kärsinyt matkapahoinvoinnista.
Perillä etsimme itsemme lähimpään ravintolaan ja otimme kyydin Fat Monkey
hostellille.
Fat Monkey antoi
erittäin hyvän ensivaikutelman, kun vastassa oli koiranpentuja ja piha oli
täynnä riippumattoja. Saimme paikasta ainoan vapaan huoneen, jossa oli noin 120
cm leveä sänky. Tämä ei ollut aivan ihanteellinen ratkaisu, mutta kyllä tässä
pari yötä selviäisi. Paikan omistaja ”Emily” oli erittäin ystävällinen ja teki
kaikkensa, että aikamme Coronilla olisi mukavaa. Hän järjesti meidät kahden yön
jälkeen ilmastoituun dorm-huoneeseen ja antoi meidän olla siellä, niin monta
yötä kuin halusimme. Hostellissa oli mielenkiintoista porukkaa, johon
tutustuimme island hopping-kierroksella ja sen jälkeen jatkoimme illan viettoa
hostellilla sekä Coronin keskustassa. Kävimme muun muassa syömässä ja
laulamassa karaokea. Ilta oli erittäin hauska ja seuraavana päivänä vuokrasimme
yksityisveneen, jolla menimme autenttiselle saarelle makoilemaan rannalle. Monesti
ihmisillä on tiukka aikataulu, joten muiden reissaajen kanssa tulee
yleensä hengailtua maksimissaan pari päivää, jonka jälkeen tiet erkanevat. Tämä
on välillä hiukan harmillistakin, jos on tutustunut mukaviin ihmisiin ja
seuraavana päivänä hostellissa on taas uudet ihmiset aamiaispöydässä. Naamojen
vaihduttua pari kertaa tekee itselläkin mieli vaihtaa maisemaa, mutta onneksi
matkustan kaverin kanssa, joten naamojen vaihtuvuus ei ole niin suurta.


Kun olimme
toipuneet Island hoppingin jälkeisestä illanvietosta, vuokrasimme skootterit
pariksi päiväksi. Suunnitelma oli kiertää Coronin saari, jolloin matkaa olisi
tullut noin 160 kilometriä. Kysyimme kuitenkin hostellilta neuvoa, jonka
perusteella muutimme suunnitelmaa ja päätimme ajaa Ocam Ocam beachille (77 km
matka) ja yöpyä siellä. Matkan varrella oli kaikenlaista nähtävää, kuten
vesiputouksia, riisipeltoja, kukkuloita ja erikoisia ravintoloita. Eräässä
ravintolassa (Treehouse) tapasimme New Yorkista kotoisin olevan kaverin, joka
oli asunut saarella kahdeksan vuotta. Hän oli hiukan omalaatuinen kaveri ja
hänen arkensa näytti koostuvan San Miguel-oluen juonnista ja
Marlboro-savukkeiden polttamisesta. Istuimme hänen kanssaan noin tunnin, jonka
aikana hän kiusasi ”pikkusiskojaan”, eli kahta filippiino tyttöä, jotka olivat
töissä hänen resortissaan. Resortti oli kyllä hieno, mutta asukkaat tuntuivat
olevan epätyytyväisiä palveluun. 
Ocam Ocam
beachilla oli mahdollisuus rauhoittua ja olla tekemättä juuri mitään. Illan
vietimme paikallisten asukkaiden ja ranskalaisen pariskunnan kanssa.
Paikalliset tekivät rannalle kokon sekä kertoivat elämästään saarella.
Erityisen kivaksi Filippiineillä matkustamisen tekee paikallisten hyvä
englanninkielentaito. Aamulla heräsin väsyneenä, koska kukot alkoivat kiekumaan
jo ennen viittä ikkunani alla. Lähdimme takaisin kaupunkiin aamupalan jälkeen.
Paluumatkalla pysähdyimme Bintuanin kylässä, jossa oli jotkin festivaalit
käynnissä. Paikalliset kertoivat siellä olevan kukkotappeluita festivaalien
aikaan, jota halusimme päästä näkemään omin silmin. Siitä voin kertoa sen, että
kukoille ei yleensä käynyt hyvin. Paikalliset kyllä nauttivat tapahtumasta ja
ennen ottelua yleisön äänenvoimakkuus nousi varmasti yli turvallisen
desibelialueen, koska kaikki halusivat lyödä vetoa lempikukkonsa puolesta.
Syntymäpäivänäni
menimme sukeltamaan, olimmehan juuri käyneet open water-kurssin ja sukellus on
aika siistiä hommaa, tosin hiukan hintavaa. Kolmen sukelluksen hinta oli 3400
pesoa, mikä on noin 55 euroa. Sukellusreissuun lähdetään usein aamulla
kahdeksan aikaan ja palataan takaisin neljän jälkeen iltapäivällä. Reissuilla
on yleensä muita turisteja, mutta ohjaajatkin ovat mukavaa seuraa. Veneessä tarjoillaan
myös ruoka, joka on ollut suhteellisen hyvää joka kerralla. Sukelluksella
kävimme kahdella 70 vuotta vanhalla japanilaisella hylyllä. Sukellus oli hiukan
haastavampi kuin aiemmin, koska kävimme parin hylyn sisällä, mitä ei kurssilla
tehty. Selvisimme kuitenkin hyvin ja haluan ehdottomasti käydä tekemässä
hylkysukelluksia uudestaan. Illalla kävimme syömässä ja juomassa
sukelluskaverimme kanssa. Voisin sanoa, että syntymäpäivä oli onnistunut.
Seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä takaisin El Nidoon.
El Nidoon pääseminen
ei ollutkaan, niin yksinkertaista kuin olisi luullut. Tällä kertaa matkan
viivästyminen oli ylivoimaisesti pisin tähän mennessä. Rannikkovartiosto ei
päästänyt ketään lähtemään saarelta merellä vallitsevan sään takia ja
matalapainealue merellä kesti seuraavat kolme päivää. Olimme tehneet melkein
kaiken saarella, mitä siellä voi tehdä, joten toisena päivänä alkoi jo hiukan
ottamaan päähän, kun emme päässeet lähtemään. Tämän vuoksi jouduimme muuttamaan
suunnitelmia ja päätimme ostaa laivamatkan suoraan Puerto Princesaan
keskiviikoksi, minkä vuoksi jätimme El Nidon välistä kokonaan. Olimme kyllä
olleet El Nidossa jo viikon aiemmin, joten tämä ei ollut suuri takaisku.
Ylimääräiset päivät käytimme mielestäni melko hyvin, koska kävimme saarella
olevilla kuumilla lähteillä, kiipeämässä Mount Tapyaksen päälle ja sukeltamassa
uudestaan. Suunnitelmat tuntuvat muuttuvan täällä useasti ja siksi koitan olla
tekemättä liian tarkkoja suunnitelmia muutenkaan, mutta tässäkin tilanteessa ei
auttanut muuta kuin ”Make the most out of it!”.





Kommentit
Lähetä kommentti