El Nido 23.1 – 29.1.2018
Myöhäinen lähtö El Nidoon ei juuri haitannut, koska pakettiauto oli huomattavasti parempi kuin Port Bartoniin mentäessä. Markus oli kyllä varannut paikan etupenkiltä, mutta lähdön koittaessa hän ei sitä kuitenkaan saanut. Itse kuuntelin Isän antamaa äänikirjaa koko matkan ajan, joten neljä tuntia vierähti melko kivuttomasti. Vieressäni istujalla oli sama ongelma kuin minulla aikaisemmin, eli hän torkahteli jatkuvasti ja oli myös pahoillaan aiheuttamasta häiriöstä.
El Nidossa
meinasimme aluksi kävellä majapaikallemme Clifftower Apparatelleen, mutta
tricycle kyyti maksoi vain 50 pesoa (vähän alle euron) puolentoista kilometrin
matkalle, joten päätimme hyödyntää tilaisuuden. Clifftower on luonnollinen nimi
hostellille, koska El Nidoa ympäröi korkeat kalliot, jotka ovat jo nähtävyys
itsessään. Täällä ”tuktukeja” sanottiin tricycleiksi, mutta niiden ulkomuotokin
on hiukan erilainen. Tuktukeissa mopo tai moottoripyörä on hytin edessä, mutta
tricycleissä hytti on mopon vieressä. Usein tricyclet olivat tuunattuja
näyttämään autoilta. Tricyclien tuunaus on varmasti samanlaista touhua kuin
autojen tuunaus amiksille Suomessa. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa,
että tuktuk kyyti on huomattavasti mukavampi kuin tricycle kyyti.
Hostellimme oli
ihan hyvä ja huoneessamme oli ilmastointi (luksusta). Tällä kertaa yövyimme
dorm-huoneessa, joka oli kahdeksalle hengelle. Dorm-huoneet ovat helppo tapa
tutustua muihin matkustajiin ja monesti ihmiset ovat mukavia sekä
samanhenkisiä, tämäkään tilanne ei ollut poikkeus. Kävimme huonekavereidemme
kanssa syömässä ja oluella muutamaan otteeseen. Slovakialainen software developer
kävi kanssamme syömässä miltei joka ilta ja pyysi meitä myös käymään hänen
luonaan joskus, mikäli haluaisimme nähdä Slovakiaa ja Tšekkejä paikallisen
opastamana. Huoneemme oli muuten hyvä, mutta aamuisin huomasin olevani täynnä
jonkin ötökän puremia, mahdollisesti luteita, mutta puremakohdat vaikuttivat
hiukan erilaisilta kuin googlen kuvahaun kuvissa. Toivottavasti puremia ei enää
esiinny, kun vaihdamme paikkaa.
Ensimmäisenä
kokonaisena päivänä El Nidossa menimme taas Island hopping-kierrokselle, joita
tarjottiin joka kadunkulmassa. Aamulla ranta oli täynnä veneitä, jotka veivät
turisteja katsomaan laguuneja ja koralleja. El Nidon kierros oli noin kaksi
kertaa kalliimpi kuin vastaava Port Bartonissa, mutta se oli myös huomattavasti
parempi. Laguunit ja korallit olivat aivan uskomattomia varsinkin, jos sinne
pääsi vierailemaan niin, että paikka ei ollut täynnä turisteja. Vesi oli myös
hiukan kirkkaampaa kuin Port Bartonissa, joten snorklaaminen oli miellyttävää.
Monissa paikoissa oli mahdollisuus vuokrata kajakki, jolla pystyi melomaan
laguuneissa, mutta budjettimme takia menimme laguuneihin uimalla/kävelemällä.
Ensimmäinen pysäkki oli Small Lagoon. Lähdimme uimaan muiden veneiden ohitse,
koska niitä oli useita meidän ja Small Lagoonin välissä. Päästyämme laguunin
lähelle säikähdin, kun tunsin näykkäyksen jalassani. Näykkäykset jatkuivat ja
huomasin vedessä olevan noin kämmenen kokoisia kaloja, jotka hyökkäsivät,
mikäli meni niiden lähelle. Oppaamme tuli viereemme kanootilla ja sanoi niiden
olevat ”territorial fishes”, eli ne puolustivat omaa aluettaan tunkeutujilta.
Laguuni oli kaunis, mutta paluumatka veneelle oli pelottava, koska tiesin, että
kalojen puremilta ei voinut välttyä. Loput kierroksesta oli huomattavasti
mukavampi, koska purevia kaloja ei ollut niin paljon. Voisin antaa vinkkinä
vielä, että kierrokselle mennessä kannattaa vuokrata rantakengät, joilla voi
kävellä meressä, koska pohjassa saattaa olla teräviä kiviä/merisiilejä.
En olisi uskonut,
että tekisin tätä vielä tässä vaiheessa elämääni, mutta ilmoittauduimme
sukelluskurssille. Sukellusohjaajamme olivat hollantilainen vanhempi pariskunta
ja filippiiniläinen nuorempi naishenkilö, joka oli suorittamassa
sukellusopettajan tutkintoa. He olivat erittäin mukavia ja olen iloinen, että
valitsimme kyseisen sukellusliikkeen. Liikkeen nimi oli SeaSphere. Pariskunta
asui dominikaanisessa tasavallassa ja sukellus oli vahvasti osa heidän
elämäntyyliään, vaikka olivat ehkä hiukan yli 60 vuotiaita. Voin suositella
paikkaa lämpimästi, mikäli haluaa sukeltaa El Nidossa.
En ollut
oikeastaan ikinä edes ajatellut sukeltamista, mutta Markuksen isä oli kova
sukeltamaan ja hän oli innoissaan asiasta, joten se tarttui myös minuun.
Ensimmäinen päivä kurssista oli pelkkää teoriaa luokkahuoneessa (kuulemma tässä
sukelluskoulussa kukaan ei ollut suorittanut teoria osuutta yhtä nopeasti kuin
me), mutta kaksi seuraavaa päivää oli ihan oikeaa toimintaa merellä. Aluksi
merellä tehtiin useita harjoituksia, kuten regulaattorin vaihtoa ja mitä pitää
tehdä, jos maski lähtee pois päästä yms. Olin lukenut niin paljon
sukellusonnettomuuksista, joten minua ehkä jopa jännitti hiukan, kun huomasin
sukeltamisen olevan helppoa, jännitys oli jo poissa. Pääsimme nopeasti
sukeltamaan harjoitusten jälkeen ja aluksi tunne hengittää meren alla oli
jotain aivan käsittämätöntä. Seuraavat pari päivää sukelsimme eri kohteissa
maksimissaan 18 metrin syvyydessä ja monesti sukelluksen lopussa jäimme
tekemään pohjaan joitain harjoituksia, mikäli tankissa oli ilmaa vielä
jäljellä. Näimme paljon kaikenlaisia kaloja ja merikilpikonnia sekä kuulemma samanlaisen
rauskun, joka tappoi Steve Irwinin. Rauskun nimi oli ”Blue spotted stingray”,
eikä se ollut edes kovin iso, mutta piikki sen pyrstössä oli melko pitkä, jolla
se lävisti krokotiilimiehen sydämen. Tosin yksilö, joka hänet tappoi, oli
huomattavasti isompi. Ekstra jännitystä sukellukseen toi vatsan antamat merkit
epänormaalista toiminnasta, jotka erityisesti huolestuttivat ollessamme 18
metriä pinnan alla, mutta onneksi se kuitenkin meni aina nopeasti ohi. Olen
tästäkin huolimatta todella tyytyväinen, että osallistuimme kurssille ja aiomme
sukeltaa hylkyjen luona seuraavassa kohteessamme Coronin saarella.


Ei teiltä nuorilta rohkeutta puutu👊
VastaaPoista