Ho Chi Minh (Saigon), Vietnam 20.3 – 25.3.2018
Tällä kertaa
lähdin matkaan itsekseni, mutta yksin minun ei tarvinnut matkustaa kuin
Uber-kyydit ja lento. Matkassa vierähti kuitenkin jonkin aikaa, koska
lentokentällä menee aina pari tuntia. Riku, Miitta, Jesse ja Aapo olivat
tulleet Ho Chi Minhiin jo pari päivää aiemmin. Suunnitelmat menivät hiukan
ristiin, kun he olivat tehneet paniikki ratkaisun Kambodzhassa ja ostaneet
lennot Hanoista Taipeihin samalle päivälle, kun lennän Ho Chi Minhistä
Taichungiin. Paniikkiratkaisuun he
ajautuivat, koska Vietnamiin mennessä sieltä pitää olla myös lento pois, joten
he joutuivat ostamaan lennot, kun olivat kentällä menossa Vietnamiin. Helpoksihan
järjestely ei näiden asioiden takia tullut, mutta kyllä tästäkin selvittiin.
Myös Miska ja Eemil
olivat tulossa Kuala Lumpurista HCM:än viikonlopuksi, joten naamat vaihtuivat
tiuhaan tahtiin. Riku päätti jäädä äijäporukan kanssa HCM:än ja muut jatkoivat
matkaa Hanoihin, että kerkeävät näkemään paikan ennen Taipeihin matkustusta.
Riku taas lenti lauantai yönä Hanoihin ja jatkoi siitä suoraan Taipeihin muiden
kanssa. Itse lensin sunnuntaina Taichungiin ja kävin vaihtamassa vain puhtaat
vaatteet kämpillä ja lähdin junalla Taipeihin Jyväskylä porukan oppaaksi. Aikataulu
oli kohtalaisen tiukka, mutta kyllä kavereiden takia pystyy menemään mukavuusalueen
ulkopuolelle. Kouluhommat jäivät hiukan puolitiehen tämän vierailun takia,
mutta se ei ole tämän vaihdon prioriteetti.
Ho Chi Minhin
ensi vaikutelma oli tosi sekava. Olin tottunut jo Taiwaniin sen verran, että roskien
määrä teiden reunoissa ja liikenteen sekavuus yllättivät. Ensimmäisenä kentälle
päästyäni päätin ottaa taksin. Yleensä suosin Uberia, mutta takseja oli niin
paljon, että poikkesin toimintamallistani. Tämähän kostautui heti, koska kuski
ei puhunut englantia, eikä tiennyt paikkaa johon olin menossa. Pitkän selvittelyn
ja 200 000 dongin airport feen maksun jälkeen pääsin ulos taksista ja otin
Uberin kavereideni luokse. Tässä vaiheessa vaikutelma HCM:stä ei ollut kovin
positiivinen. Varsinkin, kun tähän sattumukseen lisää sen, että jouduin
maksamaan noin 50€ siitä, että saan toisen nimen Viet Jet Airin matkalippuun,
koska kuulemma ilman toista nimeäni lipussa en pääsisi koneeseen. Tämä oli kallis
opetus siitä, että aina pitää laittaa myös toinen nimi lentolippua ostaessa.
Tapaaminen
Jyväskylä porukan kanssa oli melkoisen lyhyt HCM:ssä. Kävimme läheisellä Bui
Vien baarikadulla syömässä ja parilla oluella. Seuraavana aamuna he lähtivät jo
Hanoihin Rikua lukuun ottamatta. Jäimme Rikun kanssa Rivergate Residencen uima-altaalle
nauttimaan lämpimästä ilmasta. Kävimme räätälillä teettämässä paidat (todella
halpaa vietnamissa) ja mietimme seuraavan päivän ohjelmaa. Paitoja ei saisi
heti, vaan räätäli otti vain mitat ja sanoi paitojen olevan valmiita parin päivän
päästä.
Seuraavana
päivänä päätimme ottaa nopean katsauksen kaupungista ja se onnistui paikallisten
opiskelijoiden avulla. Löysin sivun, mistä saattoi ottaa yhteyttä paikallisiin
opiskelijoihin, jotka kierrättävät turisteja ympäri kaupunkia skoottereillaan
ja kertovat historiasta pientä maksua vastaan. Tätä voin suositella erittäin
lämpimästi, mikäli on Ho Chi Minhiin menossa. Näimme paljon, mitä emme muuten
näkisi ja saimme tietoa Vietnamin historiasta. Ainoana varjopuolena voisi sanoa
liikenteen olleen melko hurjaa varsinkin skootterin kyydissä. Voin sanoa, että Äitini
ei kierrokselle osallistuisi, mutta nuorille rohkeille reissaajille vaihtoehto
sopii hyvin.
Illalla Miska ja
Eemil tulivat paikalle. Tästä alkoikin viikonlopun toinen teema, eli hauskanpito
äijäporukalla, jonka voin sanoa onnistuneen hyvin. Kävimme kuitenkin myös sotamuseossa
porukalla, joten jotain tuli opittuakin, mutta hauskanpito oli prioriteetti yksi.
War Remnants museo oli sykähdyttävä kokemus, koska en sitä ennen ollut
Vietnamin sodasta hirveästi tiennyt. Pahimpana mieleen jäi amerikkalaisten
levittävän myrkyn (Agent Orange) aiheuttama tuho ja kärsimys. Museo on ehdottomasti
Must see-kohde, mikäli HCM:ssä käy.
Oli kyllä mukava
nähdä kavereita pitkästä aikaa, Miskaa sekä Eemiliä tulee varmasti nähtyä vielä
Taiwanissa ja Kuala Lumpurissa tämän vaihdon aikana. Kohtalaisen rankan
viikonlopun jälkeen oli aika palata Taiwaniin. Kerkesin juuri moikata Henriä sekä
Markusta Taichungissa. Kävimme syömässä, jonka jälkeen lähdin heti Taipeihin,
missä Jyväskylä porukka oli jo odottamassa.









Kommentit
Lähetä kommentti