Taipei ja Wulai 16.3-18.3.2018


Tarkoitus on tehdä jotain joka viikonloppu, joten tänä viikonloppuna lähdimme Taipeihin. Tällä kertaa menimme bussilla, koska ne ovat hiukan halvempia kuin Juna. Bussit ovat myös todella mukava matkustustapa Taiwanissa. Tällä kertaa meitä oli neljä, minä, Make, Hene ja Late, joten otimme neljän hengen huoneen Fun Taipei hostellista. Hostelli oli hostelworldin halvin, mutta kokemus oli silti tosi hyvä. Paikan raiting oli 9.2/10, joka on todella hyvä.


Lähdimme aikaisi perjantai aamuna, jotta kerkeäisimme käydä Yangmingshanin luonnonpuistossa, mutta keli enteili sadetta, joten päätimme mennä Taipein eläintarhaan. Taipei Zoo ylitti kaikki odotukset. Eläintarha on aasian suurin, emmekä kerenneet edes näkemään kaikkea kolmessa tunnissa, kun tarha meni jo kiinni. Sisäänpääsy oli noin euron verran opiskelijalle, joten vierailu ei käynyt edes rahapussille kovin raskaaksi. Eläintarhan jälkeen etsimme Trip Advisorista hyvän pitsapaikan. Paikan nimi oli Gusto pizza, jonka omistaja oli Taiwaniin ihastunut lontoolainen. Pizza oli ensiluokkaista, mutta pienestä pitsasta joutui pulittamaan 3 hunttia, eli noik 10 €. Pizzan jälkeen kiertelimme kaupungissa kaupunkipyörillä. Pyörät toimivat easy-cardilla samanlailla kuin Taichungissa.


Seuraavana päivänä oli vuorossa Wulai. Wulaihin matka kesti noin tunnin. Se on Taipein eteläpuolella ja sinne pääsee kätevästi bussilla. Wulaihin ihmiset tulevat katsomaan vuoristoa, kuumia lähteitä ja vesiputouksia. Alue on todella kaunista ja alueella on mahdollista tehdä koko päivän mittaisia patikointireissuja. Yllätyin, kun näin useita maantiepyöräilijöitä. Isän valistuksen ansiosta tunnistin useimmat pyörämerkit. Tosin harvalla vastaantulijalla oli Cervelo, joka on luonnollisesti paras, tällainen löytyy tietysti myös Jyväskylän autotallista. Giant on yleinen pyörä täälläpäin, koska se paikallinen pyörävalmistaja. Täältä voisi saada halpoja pyöriä, mikäli Giantin pyörän haluaisi hankkia.

Illalla kävimme katsastamassa 85lounge baarin, minne maksetaan vain sisäänpääsymaksu, jonka jälkeen voi juomia hakea, milloin haluaa. Paikka oli erittäin laadukas, eikä ollenkaan räkälä, mitä olisi voinut tietysti odottaa noin. 12€ sisäänpääsymaksusta. Tämä konsepti olisi tosi vaarallinen Suomessa, mutta Taiwanissa toiminta baarissa näytti pysyvän hallinnassa.


Sunnuntaina sallimme itsemme nukkua pitkään ja kiertelimme kaupungissa check-outin jälkeen. Päivä oli tietysti hiukan raskaampi tietyistä syistä, mutta onnistuimme silti kymään Esliten kirjakaupassa, puistoissa ja pizza hutissa. Illalla bussilla takaisin Taichungiin, koska seuraavana aamuna taas yhdeksäksi kouluun.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tromsø, Norja 22-29.3.2026

Apex loma (Ylläs, Pallas, Kilpisjärvi, Tromssa) 27.3-5.4.2025

Saariselkä, Urho Kekkosen Kansallispuisto 2 – 6.10.2018