Chiayi ja Alishan 10.3 – 11.3.2018



Lähdimme viikonloppu reissulle Chiayiin, kun taiwanilainen tuttumme Irene ehdotti, haluaisimmeko lähteä käymään Lantern festivaaleilla, jotka järjestettiin tänä vuonna Chiayissä. Paikallisten mukana pääsee monesti paikkoihin, joihin ei varmasti itse tulisi mentyä ja asiointi on huomattavasti helpompaa, kun joku puhuu Kiinaa.


Lantern festivaalit ovat periaatteessa kilpailu, jossa eri tahot (kunnat, yritykset, maat, yhdistykset, jne.) esittelevät tekemiään lyhtyjä ja koittavat saada näkyvyyttä toiminnalleen. Lantern festival on myös oikea taiwanilainen/kiinalainen juhla, mitä ilmeisesti vain vietetään kiinalaisen uudenvuoden jälkeen, mutta kukaan ei tuntunut tarkalleen tietävän miksi. Juhlaan ei kyllä liity minkäänlaisia lomapäiviä, mutta joka kaupungissa voi nähdä erilaisia valotaideteoksia monissa paikoissa. Tottakai näilläkin festareilla oli olutteltta, jossa kävimme tietysti pyörähtämässä. Teltasta saattoi ostaa lippuja, joilla sai maistella erilaisia oluita ja muitakin juomia. Konsepti oli mielestäni erittäin hyvä ja yhdellä lipulla, joka maksoi noin 1,50 euroa, sai jo paljon kaikenlaista. Kävimme myös VR-peliteltassa, eli Virtual Reality pelihallissa. Pelit eivät maksaneet paljon ja olivat huomattavasti parempia, mitä olin aiemmin kokeillut. Tällaista voisi käydä tekemässä Taichungissakin, mikäli vastaava paikka löytyy.

Vietettyämme yön hostellissa Chiayissä, suuntasimme aamulla Alishanille, eli Ali-vuorelle. Matka Chiayista Alishanille kesti noin 2,5 tuntia. Aluksi olimme menossa bussilla, mutta bussi täyttyi juuri ennen, kun olimme pääsemässä sisään. Otimme siis taksin, joita oli myös lähdössä bussiasemalta. Viiden hengen seurueelle taksi maksoi suunnilleen saman verran kuin bussi. Reitit menivät välillä yli 2500 metriin ja lumihuippuja saattoi nähdä viereisillä vuorilla. Lämpötila oli noin 10 astetta ja tähän eivät olleet kaikki aivan varustautuneet. Pysyimme siis koko ajan liikkeessä, että kaikki pysyisivät lämpimänä. Maisemat olivat hienoja, mutta utuinen ilma oli kuulemma kiinasta peräisin olevia saasteita, mikä hiukan vaikeuttaa kuvien ottamista. Vuorella näkyi myös apinoita, jotka vaikuttivat olevan hiukan säikkyjä, koska ne hakeutuivat piiloon aina, kun yritimme mennä lähemmäksi.




Melkein koko Taiwanin läpi menee vuoristo, joten luonnonpuistoja/retkeilyä täällä on mahdollista harrastaa. Taiwan sopii siis hyvin ihmisille, jotka tykkäävät vuorista. Täällä voi käydä myös rannalla etelässä, mutta vuoristoa on paljon enemmän tarjolla. Taiwanissa ilmeisesti ajatellaan, että ihminen voi tykätä joko vuorista tai rannoista, mutta ei molemmista. Päättelin tämän, kun vuokranantajamme Kelly oli sanonut tyttärelleen, että emme pidä vuorista. Tämän hän oli ilmeisesti päätellyt siitä, kun olimme sanoneet, että tykkäämme rannoista ja haluisimme käydä rannalla vielä ennen koulun alkua. Rannat olivat kyllä ihan kivoja, mutta itse taidan kyllä olla rantavuoripersoona, koska molemmissa aika kuluu ihan rattoisasti.




Kommentit

  1. "ihminen voi tykätä joko vuorista tai rannoista, mutta ei molemmista".

    Samaa mieltä.

    Hyvä postaus. Jatka samaan malliin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tromsø, Norja 22-29.3.2026

Apex loma (Ylläs, Pallas, Kilpisjärvi, Tromssa) 27.3-5.4.2025

Saariselkä, Urho Kekkosen Kansallispuisto 2 – 6.10.2018