Taipeissa JKL kavereiden kanssa 25.3 – 28.3.2018
Taipeihin
lähdettiin aikamoisella kiireellä ja väsyneillä silmillä. Olin juuri saapunut
Ho Chi Minhistä ja kävin vain vaihtamassa vaatteet Taichungin kämpillä. Onneksi
matka Taipeihin taittuu luotijunalla hyvin lyhyessä ajassa. Juna kulkee noin 300
km/h ja matkaan menee vajaa tunti.
Perille päästyäni
lähdin kävelemään hotellia kohti, koska se oli Taipei Main Stationin lähellä. Kaverit
olivat siellä jo odottamassa ja he olivat käyneet jo Elephant Mountainilla,
jota olin suositellut. Sieltä näkee kaupungin hyvin ja olin vieraillut siellä
jo, niin ei hirveästi haitannut jättää loputtomien portaiden kiipeäminen
välistä. Tiedän, että siinä tulee hiki. Riku jätti tämän haasteen välistä ja
oli jäänyt lepäämään hotellille, koska oli viettänyt edellisen yön
lentokentällä (Hän lähti edellisenä yönä Ho Chi Minhistä Hanoihin ja sieltä
aamulla muiden mukana Taipeihin.). Päästyäni hotellille lähdimme suoraan kohti
Gongguanin night markettia. Tämä night market on suhteellisen pieni, enkä
suosittelisi sitä ainakaan sunnuntai iltana. Kävimme kuitenkin hyvässä Teppanyaki
paikassa, joka oli yksi kokemuksista, joka kavereideni piti saada. Teppanyaki-ravintolassa
istutaan kokin edessä, kun hän valmistaa ruuan. Ruoka koostuu yleensä kasviksista
(idut ja kaali) sekä lihasta tai kalasta. Tämän jälkeen suuntasimme hotellille
nukkumaan, koska kaikki tuntuivat todella väsyneiltä pitkästä matkustamisesta.
Seuraavana aamuna
heräsimme vasta noin 12 aikaan. Onneksi ei ollut mitään suunniteltua ohjelmaa,
koska itse tarvitsin lepoa erityisesti. Päivällä kävimme C.K.S memorial
hallilla ja Taipei 101:en huipulla. Tämä oli minullekin ensimmäinen kerta tämän
pilvenpiirtäjän päällä ja voin kyllä suositella kokemusta. Ylhäällä on rakennusta
tasapainottava vaijereiden varassa oleva teräspallo, joka heiluu vastakkaiseen
suuntaan, kun rakennus kallistuu maanjäristyksen tai tuulen voimasta. Pyöräilimme
myös saman reitin C.K.S:ltä Taipei 101:lle, minkä olin aikaisemmin polkenut Henrin, Markuksen ja Laurin
kanssa. Välillä on hyvä olla maan päällä myös, eikä aina käyttää metroa. Näin
saa paremman käsityksen kaupungista ja näkee enemmän. Miitta ei tosin halunnut
kaupungissa pyöräillä, vaan meni metrolla. Metro oli kyllä paljon nopeampi,
mutta muut näkivät enemmän. Kävimme Taipei 101 alhaalla Din Tai Fungissa syömässä. Din Tai Fung on kuuluisa Taiwanilainen Dumblings-ravintola.
Viimeisenä
yhteisenä päivänämme kiertelimme vain kaupoissa ja ostoskeskuksissa, koska
muiden piti tietysti ostaa tuliaisia kotiin. He olivat siis lähdössä kotiin
seuraavana aamuna. Taipei City Mall on kokonaan maan alla Taipei Main Stationin
yhteydessä. Täältä muut saivat ostettua paljon kaikenlaista ja itse ostin Taichungin
pojille kissakuvioiset kirurgin maskit, jotka erottuvat varmasti muiden
normaaleista kirurgin maskeista. Illalla kävimme vielä Rahoe Night Marketilla,
ennen kuin lähdin takaisin Taichungiin ja muut takaisin koti Suomeen. Hiukan
olisi tehnyt mieli päästä Suomeen syömään normaalia ruokaa ja treenaamaan
normaalisti, mutta tässä ei ole enää muutenkaan ihan hirveästi jäljellä. Nopeasti
se aika on mennyt tähänkin asti ja seuraava reissukohde on Etelä-Korea. Etelä-Koreaan
lähden Laurin kanssa seuraavana perjantaina, joten tässä on pari päivää aikaa
ladata akkuja ja tehdä kouluhommia.




Kommentit
Lähetä kommentti