Taipeissa JKL kavereiden kanssa 25.3 – 28.3.2018



Taipeihin lähdettiin aikamoisella kiireellä ja väsyneillä silmillä. Olin juuri saapunut Ho Chi Minhistä ja kävin vain vaihtamassa vaatteet Taichungin kämpillä. Onneksi matka Taipeihin taittuu luotijunalla hyvin lyhyessä ajassa. Juna kulkee noin 300 km/h ja matkaan menee vajaa tunti.


Perille päästyäni lähdin kävelemään hotellia kohti, koska se oli Taipei Main Stationin lähellä. Kaverit olivat siellä jo odottamassa ja he olivat käyneet jo Elephant Mountainilla, jota olin suositellut. Sieltä näkee kaupungin hyvin ja olin vieraillut siellä jo, niin ei hirveästi haitannut jättää loputtomien portaiden kiipeäminen välistä. Tiedän, että siinä tulee hiki. Riku jätti tämän haasteen välistä ja oli jäänyt lepäämään hotellille, koska oli viettänyt edellisen yön lentokentällä (Hän lähti edellisenä yönä Ho Chi Minhistä Hanoihin ja sieltä aamulla muiden mukana Taipeihin.). Päästyäni hotellille lähdimme suoraan kohti Gongguanin night markettia. Tämä night market on suhteellisen pieni, enkä suosittelisi sitä ainakaan sunnuntai iltana. Kävimme kuitenkin hyvässä Teppanyaki paikassa, joka oli yksi kokemuksista, joka kavereideni piti saada. Teppanyaki-ravintolassa istutaan kokin edessä, kun hän valmistaa ruuan. Ruoka koostuu yleensä kasviksista (idut ja kaali) sekä lihasta tai kalasta. Tämän jälkeen suuntasimme hotellille nukkumaan, koska kaikki tuntuivat todella väsyneiltä pitkästä matkustamisesta.




Seuraavana aamuna heräsimme vasta noin 12 aikaan. Onneksi ei ollut mitään suunniteltua ohjelmaa, koska itse tarvitsin lepoa erityisesti. Päivällä kävimme C.K.S memorial hallilla ja Taipei 101:en huipulla. Tämä oli minullekin ensimmäinen kerta tämän pilvenpiirtäjän päällä ja voin kyllä suositella kokemusta. Ylhäällä on rakennusta tasapainottava vaijereiden varassa oleva teräspallo, joka heiluu vastakkaiseen suuntaan, kun rakennus kallistuu maanjäristyksen tai tuulen voimasta. Pyöräilimme myös saman reitin C.K.S:ltä Taipei 101:lle, minkä olin aikaisemmin polkenut Henrin, Markuksen ja Laurin kanssa. Välillä on hyvä olla maan päällä myös, eikä aina käyttää metroa. Näin saa paremman käsityksen kaupungista ja näkee enemmän. Miitta ei tosin halunnut kaupungissa pyöräillä, vaan meni metrolla. Metro oli kyllä paljon nopeampi, mutta muut näkivät enemmän. Kävimme Taipei 101 alhaalla Din Tai Fungissa syömässä. Din Tai Fung on kuuluisa Taiwanilainen Dumblings-ravintola.


Viimeisenä yhteisenä päivänämme kiertelimme vain kaupoissa ja ostoskeskuksissa, koska muiden piti tietysti ostaa tuliaisia kotiin. He olivat siis lähdössä kotiin seuraavana aamuna. Taipei City Mall on kokonaan maan alla Taipei Main Stationin yhteydessä. Täältä muut saivat ostettua paljon kaikenlaista ja itse ostin Taichungin pojille kissakuvioiset kirurgin maskit, jotka erottuvat varmasti muiden normaaleista kirurgin maskeista. Illalla kävimme vielä Rahoe Night Marketilla, ennen kuin lähdin takaisin Taichungiin ja muut takaisin koti Suomeen. Hiukan olisi tehnyt mieli päästä Suomeen syömään normaalia ruokaa ja treenaamaan normaalisti, mutta tässä ei ole enää muutenkaan ihan hirveästi jäljellä. Nopeasti se aika on mennyt tähänkin asti ja seuraava reissukohde on Etelä-Korea. Etelä-Koreaan lähden Laurin kanssa seuraavana perjantaina, joten tässä on pari päivää aikaa ladata akkuja ja tehdä kouluhommia.




Kommentit