Sihanoukville 27.12.2017 – 3.1.2018
Yöbussin jälkeen
olimme todella väsyneitä. Bussi saapui Sihanoukvilleen klo 6 aamulla ja
check-in hotelliimme oli yhden aikaan. Tämä on ensimmäinen kohde, jossa
majapaikkamme oli hotelli, koska tähän aikaan vuodesta kaikki paikat olivat
varattuja, joten vaihtoehtoja ei ollut. Hotellimme nimi oli Golden Star Inn ja
se sijainti hiukan kaukana rannasta, mutta kuitenkin kävelymatkan päässä.
Kävimme
ensimmäisenä viemässä tavaramme hotellin säilytykseen ja pesemässä hampaat,
minkä jälkeen lähdimme kävelemään rantaa kohti. Aamupalapaikat näyttivät olevan
kiinni, mikä laski hiukan motivaatiota, mutta jatkoimme siitä huolimatta eteenpäin.
Kävelimme pieniä hiekkateitä, jotka olivat hyvin huonossa kunnossa ja todella
likaisia. Olen aika varma, että näimme tiellä kuolleen kissan, joka sai
luultavasti odottaa siinä maatumistaan. Jos majoitus olisi lähempänä rantaa ei
tarvitsisi näitä teitä nähdä, mutta kun varasimme myöhässä meillä ei ollut
valinnan varaa.
Vihdoin ja
viimein löysimme aamupalapaikan ja samalla hetkellä joku kaveri tulee puhumaan
meille suomea. Suomea ei oltu hetkeen kuultu vierailta ihmisiltä, mutta tämäkin
kaveri oli sellainen, että mieluusti en olisi kuulut sitä häneltäkään. Hän
kyllä kehui aamupalapaikkaa ja sanoi sen olevan alueen paras, mutta jutustelu
jäi kuitenkin siihen. Aamupalan jälkeen pojat jäivät hotellin aulaan nukkumaan
ja menin itse salille (Golden Lion Gym), joka oli hotelliamme vastapäätä. Treeni
oli ensimmäinen pitkään aikaan ja päätin tehdä kyykkyjä ja nostaa hiukan
sykettä polkemalla kuntopyörää ja tekemällä punnerruksia. Tämähän johti siihen,
että treeni loppui lyhyeen, kun mahalaukulta tuli pyyntö käydä laatoittamassa
salin vessa uudelleen. Suuntasin takaisin hotellille ja onnekseni pojat olivat
saaneet huoneen ajoissa.
Heti päästyämme
huoneeseen menimme suoraan suihkuun ja nukkumaan. Herättyämme kävimme syömässä
Big Easy hostel&ravintolassa, jonka jälkeen hengasimme Serendipity
beachilla. Ranta oli
lyöty täyteen ravintoloita, joiden pöydät ja tuolit
ulottuivat melkein vesirajaan asti. Netissä se on saanut paljon kritiikkiä
tästä syystä, mutta väsyneenä hyvillä tuoleilla istuminen ei tuntunut lainkaan
hullummalta. Tottakai ravintolat tulevat tarjoamaan menua, mutta dollarin kokiksen
tai 50 sentin veden ostaminen ei luulisi kenellekkään olevan kynnyskysymys paikan
välttämiseen.
Otimme tuktukin
rannalta hotellille. Kaikki olivat vieläkin aivan poikki ja menimme suoraan
nukkumaan. Yöbussi oli vienyt kaikkien voimat, vaikka siellä sängyt olivat. Loppureissun
aikana koitan välttää yömatkustamista.
Seuraavana
päivänä pojat makasivat kipeinä hotellilla. Itse kävin salilla, ostoksilla ja
pari kertaa syömässä. Kävin ostamassa heille suklaata, nuudeleita, vettä ja
limua. Siinä oli heidän ravintonsa sille päivälle. Pakko mainita mainiosta
aamupalapaikasta sihanoukvillessä nimeltä Yellow breakfast. Yellow breakfast
oli uskomattoman hyvä aamupalapaikka hotellimme lähellä. (tekstin lomassa kuva hämmentyneestä lapsesta yellow breakfastissa)
Julle oli jo
kunnossa seuraavana päivänä, joten suuntasimme aamupäivästä Otres beachille
Yellow breakfastin jälkeen (Kävimme joka aamu syömässä Yellow breakfastissa). Otres
beach on varmasti mantereen puolella paras chillaus kohde Sihanoukvillessä.
Jobi jäi vielä toipumaan hotellille, mutta Jullen kanssa saimme hyvän ranta
päivän. Kävimme katsomassa, mistä seuraavan päivän boat trippimme lähtee ja
heittelimme palloja paikallisten lasten kanssa (Lapset eivät pyytäneet edes rahaa.
Outoa). Auringon lasku oli tosi idyllinen Otres beachilla. Ensimmäinen kuva on sieltä, mutta eihän sitä voi verrata oikeaan kokemukseen.
Kävimme
vierailumme aikana myös Independence beachilla, joka oli muita rantoja selvästi
rauhallisempi ainakin 30. joulukuuta (päivä, jolloin oli tarkoitus mennä boat tripille,
mutta pojat olivat vielä heikossa hapessa). Täällä tein noin tunnin mittaisen
treenin, kun pojat vielä parantelivat oloaan. Samana päivänä kävimme Jullen
kanssa hiukan ulkona, kun edellisenä päivänä ihmiset mainostivat bileitä, jotka
järjestettiin Otres beachilla. Iltahan oli muuten hauska, mutta illalla
mennessämme pitseriaan astuin siellä olevan koiran hännän päälle. Koirahan
tästä hiukan suuttui ja näykkäsi minua oikeasta pohkeesta. En antanut sen
kuitenkaan häiritä, kun verta ei tullut, joten söin pitsan ja menimme kotiin
nukkumaan.
31.joulukuuta oli
tarkoitus tietysti juhlia uutta vuotta ja täällä olisi varmasti ollut puitteet
kyseiseen toimintaan, mutta päivällä ollessamme rannalla alkoi oloni hiukan
huonontua. Tästähän seurasi oksennuksen täytteinen tuktuk-matka takaisin
hotellille. Kun kuume alkoi nousta korkeaksi ja oksentamiselle ei näkynyt
loppua oli aika hakeutua sairaalaan. Niimpä uuden vuoden aatto ja päivä menivät
sairaalassa toipuen. Hiukan harmittaa, että juhlat jäivät välistä, mutta kyllä
uusia tulee. Olen kiitollinen Jullelle ja Jobille, koska auttoivat minut
sairaalaan ja ottivat yhteyttä vakuutusyhtiöön, että kaikki saatiin hoidettua
kunnolla. Uuden vuoden aaton liikenteessä ei autolla voinut kulkea, joten
jouduin menemään päivystykseen mopon kyydissä. Matka kesti noin kymmenen
minuuttia ja hankaluuksia tuotti erityisesti se, että käsissäni ja jaloissani
ei ollut kunnolla tuntoa. Oli lottovoitto, kun tämä kyseinen mopokuski tuli
kadulla vastaan, koska hän tiesi minne mennä ja puhui hyvää englantia. Hän ei
edes pyytänyt kyydistä mitään maksua tai suostunut ottamaan sitä vastaa (tilanne
on yleensä täysin päinvastainen). Jullella oli vielä hänen numeronsa ja hän oli
kysynyt aamulla Jullelta, olenko kunnossa. Todella hyväntahtoinen kaveri.
Viimeisen yön vietimme
Otres beachilla bungalowissa. En oikein pystynyt vielä tekemään mitään, mutta voitti
se sairaalassa olemisen. Aamulla jouduin ottamaan toisen vesikauhurokotuksen. Kyllä
sain vesikauhurokotuksen, kun kerroin sairaalassa, että koira näykkäsi minua ja
söin pitsaa paljain käsin sen jälkeen, kun olin koskenut puremakohtaan. Rabiesrokotus
on hiukan työläs prosessi, koska rokotuksia pitää ottaa 5 kappaletta yksi kerrallaan.
Seuraavaksi suuntaamme
Jobin kanssa Koh Rongille, mistä palaamme takaisin 8.1, koska minun pitää olla silloin
täällä ottamassa kolmas rokote. Julius jatkaa matkaansa Phnom Penhiin, sieltä Singaporen
kautta Suomeen. Toivottavasti selviämme tästä eteenpäin ilman suurempia
vastoinkäymisiä, vaikka Julius ei jatkakkaan matkaa kanssamme.
Sain tälläisen setelin, en tiedä onko oikea. Ainakaan kukaan ei ota sitä vastaan.






Kommentit
Lähetä kommentti