Kampot 10.1-12.1.2018
Tulimme
Kampottiin pakettiautolla, mikä oli lyöty täyteen penkkejä matkustajille.
Pakettiauto oli Kambodzhalaiseen tapaan melkein tunnin myöhässä ja matka kesti
noin 50 % pidempään kuin lippuja ostaessa sanottiin (Lipun hinta oli kuitenkin
vain 6 dollaria). Mukava kuitenkin olla Kampotissa, mutta usko meinaa loppua,
kun maha ei ole vieläkään kunnossa ja tätä on jatkunut jo pari viikkoa. No
onneksi lääkkeet toimivat kohtalaisesti ja suunta on selvästi parempaan päin.
Majoituksemme oli
Karma Traders Hostel, joka oli aivan täydellinen paikka. Olen saanut joka
kerta alapunkan, joka on yleensä huomattavasti parempi kuin yläpunkka. Joelin
oli varmasti närkästynyt tästä asiasta ja tiputteli tavaroitaan molempina öinä
yläpunkasta, jotka sitten tippuivat lattialle tai minun sängylleni. Kerran
heräsin yöllä, kun Jobin läppäri tippui käteni päälle. Jos olisi tippunut
päähän olisi varmasti aiheuttanut pahempaa jälkeä kuin Malaria (Jobin läppäri
ei ole mikään ultrabook).
Malarialääkkitys
on monesti ollut puheenaiheena ja monet ovat sitä mieltä, että eivät koe sitä
tarpeelliseksi. Kielteinen suhtautuminen on aika yleistä, koska malarialääke
(doksisykliini) tekee ihon erityisen herkäksi palamiselle ja laittaa mahan
sekaisin. Näin kokivat myös Joel ja Julius. Mielummin on ilman
malarialääkitystä kuin pilaa lomansa istumassa jatkuvasti vessassa ja kärsii
palaneesta ihosta. Totesimme, että paraskeino on vain käyttää hyttysmyrkkyä
iltaisin ja varmistaa, että hyttysverkossa ei ole reikiä. Itsekkin olen voinut
noin 100 % paremmin ilman malarialääkettä. Emmekä ole edes nähneet hyttysiä
juuri yhtään, ja vaikka hyttynen pistäisi Malarian mahdollisuus on todella
pieni. Enemmän kannattaa olla huolissaan Denguekuumeesta, jota hyttyset myös
levittävät, eikä siihen ole lääkettä. Tämän takia hyttysmyrkyllä suojautuminen
on muutenkin miltei pakollista.
Kampotissa meillä
oli vain yksisuunnitelma, osallistua Cambodia Jungle Roadin järjestämälle
enduropyöräkierrokselle. Siem Reapissa ollessamme huonetoverimme kehuivat
kierroksen maasta taivaaseen ja näyttivät meille Gopro-videoita kierroksesta.
He osallistuivat myös vastaavalle kierrokselle Siem Reapissa ollessaan ja
sanoivat Kampotin kierroksen olleen paljon parempi. Se kuulosti ja näytti niin
siistiltä, halusin ehdottomasti tälle tourille. Matkamme lähestyessä Kampottia
otin liikkeeseen yhteyttä ja sovimme tapaamisen 11.1 aamuksi. Tourin pitäjä oli
tosi ystävällinen ja puhui hyvää englantia. Päästyämme liikkeeseen saimme
valita varusteet päällemme ja ei aikaakaan, kun olimme tien päällä. Turhaa
byrokratiaa ei juuri ollut, hän vain kysyi, osasimmeko ajaa ja sillä selvä.
Jouduimme toki jättämään Joelin passin pantiksi, että emme karkaa pyörien ja
varusteiden kanssa teille tuntemattomille. Minun passini oli jäänyt jo hostellille
pantiksi skootterista, joka on kanssa aika pakollinen väline Kampotissa
liikkumiseen. Liikennesääntöhän on, että isoimmat ajaa ensin, joten
skootterilla saattaa joutua välillä odottamaan risteyksissä. Valotkin pitää
muistaa sammuttaa päivällä, koska turisti saa siitä sakon suurella
todennäköisyydellä.
Ensin ajoimme
kaupungista pois hiekkatielle, jota kesti jonkin aikaa ennen kuin pääsimme
haastavimmille poluille. Pyörinä toimivat Hondan XR 250 enduropyörät. Reitti
oli aivan uskomattoman hauska. Välillä sai ajaa kovempaa ja välillä oli
vaikeitakin kohtia. Maisemat olivat uskomattoman hienot ja aurinko paistoi
siniseltä taivaalta. Edellisenä iltana oli satanut hieman vettä, joten reitillä
oli paljon märkiäkin kohtia. Oppaamme kilpaili motocrossissa ja aina, kun
näytti siltä, että pysyimme liian hyvin perässä, hän lisäsi vauhtia. Välillä
hävitimme hänet näkyvistä, mutta kyllä hänet aina sitten löysi, kun seurasimme
vain enduropyörän jälkiä hiekassa. Pidimme taukoja hienoissa paikoissa, mistä
oli hyvä ottaa kuvia. Hän vei meidät muun muassa metsään, jossa kerättiin kumia
kumipuista. En tiennytkään, että kumia valmistettiin enää nykyään kyseisellä
menetelmällä, mutta kumipuita oli silmän kantamattomiin ja puissa oli pienet
kulhot, joihin kumiaines kerättiin. Kaaduin kerran pehmeällä hiekalla ja pyörän
käsisuoja vääntyi, niin että etujarrun painaminen ei enää onnistunut. Oppaalla
oli paljon työkaluja mukana, jolla hän korjasi vian hetkessä ja pääsimme
jatkamaan matkaan. Reissusta jäi todella hyvä fiilis ja ajoin varmasti
osallistua vastaavalle tulevaisuudessakin. Moottoripyörällä ajaminen oli
jotenkin todella hauskaa ja virkistävää. Kierros kesti kokonaisuudessaan noin 6
tuntia ja maksoi 60 dollaria. Ei paha!!
Kampot on aika
laajalle levinnyt kaupunki ja täälläkin on varmasti paljon nähtävää, mutta
Joelin aika reissussa käy vähiin, joten suuntaamme seuraavaksi Kambodzhan
pääkaupunkiin Phnom Penhiin. Menemme taas vastaavalla pakulla, joten odottelua on
varmasti luvassa.
Ps. Hostelleissa on aina koiria, joita pääsee silittämään. Karma Tradersissakin oli useita!
Motorbike tour aftermath.








Kuvien ja kertomuksesi perusteella tuo Cambodia Jungle Road on lisättävä omalle listalle. Kertomasi perusteella pyörien ja ajovarusteiden hankkiminen kävi myös hetkessä. Hienoa myös, että oppaalla oli työkalut mukana, että matka saatiin vietyä maaliin asti. Itselläni moottoripyörä maantieajoon jo löytyy mutta haluaisin myös kokeilla enduroa. Enduro safarista minun kaverini ovat maininneet Suomessa joten täytyy luultavasti aloittaa tutustumalla kotimaan mahdollisuuksiin ennen ulkomaille lähtemistä. Turvallisia kilometrejä teille. https://www.motojysky.fi/enduro
VastaaPoista