Koh Rong 4.1 – 8.1.2018
Lähtö Koh
Rongille viivästyi vielä päivällä, koska Joelille tuli yöllä heikko olo.
Onneksi saimme vielä yhden yön Otres Beachin majapaikassamme. Tammikuun 4.
päivä olimme molemmat semi kohtalaisessa kunnossa ja pääsimme lähtemään
saarelle. Ennen lauttaan nousua kävin vielä sairaalassa ottamassa toisen
rabies-rokotteen. 8. päivä oli kolmas rokotus, joten sen takia jouduimme
palaamaan jo silloin mantereelle.
Lauttafirma
mainosti matkan kestävän 30 min, mutta myöhäisen lähdön ja välipysähdyksien
jälkeen olimme oikealla rannalla Koh Rongilla reilun kahden tunnin jälkeen.
Matkan teki erityisen pitkäksi sen, koska vatsan kunto ei ollut vielä aivan 100
%. Maihin päästyämme suuntasimme suoraan majapaikkaamme Happy Elephant
Guesthouseen. Majapaikka oli ihan kohtalainen, mutta ei ehkä ihan rahan
arvoinen. Se oli hiukan syrjässä rannan sykkeestä, mikä oli ihan harkittu
liike, koska monet arvostelut sanoivat musiikin kuuluvan koko yön läpi, jos
majoittuu rannan tuntumassa.
Ensimmäisenä
aamuna menimme Adventure Adamin liikkeeseen ja vuokrasimme kahden hengen
kajakin ja snorklaus välineet. Lähdettyämme rannasta matkan teko oli todella
hidasta. Merenkäynti oli rauhallista, mutta kajakkimme lähti pyörimään
jatkuvasti muutaman vedon jälkeen. Uskon, että vika oli kajakissa eikä
melomistaidoissamme. Kävimme rantaa läheisellä olevalla saarella, jota Adam
suositteli. Saarella ympärillä oli mahtavan näköisiä koralleja ja paljon
erilaisia kaloja, joten snorklaaminen oli erittäin mukavaa kirkkaassa
merivedessä. Välineetkin olivat todella hyvät. Saaren jälkeen meloimme
läheiselle rannalle. Tässä vaiheessa lihaksia poltti ja energiat alkoivat olla
lopussa, joten olimme rannalla hetken lepäämässä ja kävimme syömässä. Eväillä
emme olisi jaksaneet meloa takaisin. Eväämme olivat lähinnä Oreoita ja sipsejä,
koska paljon muuta evääksi kelpaavaa ruokaa ei ollut kaupoissa tarjolla.
Melomispäivän
jälkeen chillasimme vaan rannalla, koska kunto oli taas heikennyt rankan päivän
jälkeen. Paloin jokin verran merellä ja luulen, että sain auringonpistoksen,
koska edellisenä iltana olo oli melko heikko. Rantapäivä menikin urheiluksi,
koska kaksi reissumiestä naapurivaltiostamme Ruotsista halusivat haastaa meidät
biitsissä. Viime pelikerta sijoittuu varmaan heinäkuulle, joten touchii sai
hiukan hakea. Pelasimme pari peliä ja hävisimme Ruotsalaisille, mikä jäi
kaihertamaan aika pahasti. Loppu päivän chillasimme ja katsoimme netflixiä.
Seuraavana
päivänä aamupalan jälkeen, joku sisäänheittäjä yritti myydä meille venereissuaan
Long Beachille, mihin kuului juomista ja syömistä. Alkoholia saarella
tyrkytettiin vähän joka paikassa, mutta sairaalassa hoitajat sanoivat, että en
saa juoda alkoholia kahteen viikkoon saamieni lääkkeiden takia. Saarella olisi hyvät
mahdollisuudet juhlia, mutta juhlat jäivät tällä kertaa välistä. Sisäänheittäjä
kertoi myös, että rannalle voi kävellä viidakon läpi. Tähän ideaan tartuimme
heti ja lähdimme vaihtamaan kenkiä. Viidakko polku oli erittäin vaikea
kulkuinen. Siellä oli paljon jyrkkiä nousuja ja laskuja. En välttämättä veisi
äitiäni tälle luontopolulle, vaikka hän tykkääkin paljon luonnossa
kävelemisestä. Viidakkopolun alkuvaiheessa oli varoitus käärmeistä, joita
saarella oli kyltin m
Päästyämme omalle
rannallemme ruotsalaiset ystävämme Olle ja Anton halusivat pelata biitisä raha
panoksella 10 $ per matsi, mikä sopi meille, koska koimme tietysti olevamme
parempia. Pelithän menivät totiseksi ja voitimme kaikki erät, kun rahaa oli
kyseessä. Kahden matsin jälkeen pojat eivät halunneet enää pelata, vaan
maksoivat 20 $ kiltisti. Ehkä eilisestä oli jotain jäänyt lihasmuistiin.
Viimeisen aamuna
lähdimme aamulla kello 9 lautalla takaisin mantereelle ja jatkoimme matkaamme
Otres Beachille takaisin, koska Jobi ei ollut saanut vielä tarpeekseen
rannoista. Itse kaipaisin jo kaupunkiin, mutta Jobi lähtee 15 päivä takaisin
Suomeen ja hänen pitää vielä työstää rusketustaan, joten suostuin olemaan
rannalla vielä pari päivää. Kun Jobi on saanut rusketuksensa kohdilleen jatkamme
matkaamme Kampottiin. Kampotissa olisi tarkoitus ottaa päivän kestävä kierros enduropyörillä
ympäri kansallispuistoa. En malta odottaa!!
Ps. Mikäli käy Kambodzhassa Koh Rongia ei voi jättää välistä.




Kommentit
Lähetä kommentti