Port Barton 17.1 – 23.1.2018
Port Bartoniin
pääsy vaati huomattavan määrän matkustamista. Niin kuin viime kirjoituksessa
sanoin, lensin ensin Phnom Penhistä Kuala Lumpurin kautta Manilaan, missä
tapasin Markuksen. Lennot olivat tietysti myöhässä reilun tunnin ja saavuin
Manilaan hiukan kahden jälkeen yöllä. Seuraavaksi tarkoitus oli mennä Markuksen
varaamaan Hotelliin, joka oli aivan lentokentän vieressä. Kuulostaa helpolta,
mutta loppujen lopuksi tämäkään ei ollut yksinkertainen operaatio. Ensiksi
nostin Filippiinien pesoja kentältä ja menin taksijonoon. Taksikuski ei tiennyt
missä Traveller’s Inn oli, joten harhailimme ympäri kaupunkia. Onneksi mäkkäri
tuli vastaan, joten hyödynsin tilanteen, koska mäkkäriä ei Kambodzhassa ollut
ja olin himoinnut sitä jo pitkään. Mäkkärin jälkeen ajauduimme Travelle’s Innin
luokse, joten olin jo helpottunut hetkeksi, kunnes pääsin sisään ja ketään
Markus nimistä ei hotellissa yöpynyt. Ilmoitin myös kuskille, että hänen
takapenkillään oli aimoannos oksennusta, jota oli nyt myös kengässäni.
Hotellin omistaja
oli onneksi avulias kaveri ja kertoi, että lähellä oli toinenkin Traveller’s
Inn niminen hotelli. Hän laittoi vartijan tienvarteen odottamaan taksia
minulle. Sillä aikaa juttelin hänen kanssaan niitä näitä, kun vartija suojasi
itseään sateelta sanomalehdellä ja huitoi takseja pysähtymään kiväärillään.
Taksi löytyi suhteellisen nopeasti, liekö kivääri auttanut asiaa. Tällä kertaa
pääsin oikeaan paikkaan, mutta kello oli jo paljon ja meillä oli aikainen
herätys. Emme siis nukkuneet lainkaan, vaan söimme mäkkärisafkaa ja odotimme
aikaista lähtöämme.
Lennot Puerto
Princesaankin olivat luonnollisesti myöhässä, mutta se ei enää tässä vaiheessa
reissua hetkauttanut minua. Puerto Princesa sijaitsee siis Palawanin saarella,
josta oli noin kolmen tunnin automatka Port Bartoniin. Ostimme kentältä
prepaid-kortit, koska en enää 2018 voi kuvitella elämääni ilman mobiilidataa.
Yhteys on kuitenkin ollut huomattavasti heikompi täällä kuin Kambodzhassa.
Lento oli lyhyt, mutta se kompensoitiin odottamisella kentällä pakettiautokyytimme
lähtöä Port Bartoniin. Zen-tilaani tämä ei järkyttänyt, olinhan valvonut jo 24
tuntia ja olo oli ehkä jopa hiukan hilpeä. Matka Port Bartoniin oli siitä
huolimatta melko raskas, koska autossa oli todella vähän tilaa ja tie oli
paikoittain erittäin huonossa kunnossa. Markus oli etupenkillä
matkapahoinvointinsa takia, mutta itse istuin suurimman osan matkasta takana
muiden kanssa, jossa raajojen liikuttaminen oli miltei mahdotonta. Valvominen
alkoi jo tuntua ja jouduin pyytelemään anteeksi torkahteluani vierustovereiden
olkapäille.
Port Barton on
idyllinen pieni filippiiniläinen rantakylä, jossa ei ollut hirveästi turisteja.
Kylällä kierrellessä näki lähinnä paikallisia. Koripallo on Filippiineillä
ilmeisesti iso juttu, koska joka ilta kylällä pelattiin matsi ja katsojia oli
paljon. Matsin jälkeen kaikki lapset ja vanhemmatkin ihmiset suuntasivat
kaduille pelaamaan uhkapelejä, jotka olivat erittäin kekseliäitä. Hauskin oli
pingispallopeli, jossa osallistujat saivat heittää pingispalloja vuorollaan.
Laskimme, että palautusprosentti pelissä oli 100%, joten sillä ei ylläpitäjät
hirveästi rahaa takoneet.

Port Barton vierailun aikana kävimme muun muassa läheisillä rannoilla, suppaamassa, vesiputouksella, Island hopping-kierroksella ja katsomassa paikallista ravintolakulttuuria. Aktiviteetit ovat suhteellisen halpoja, joten pystyimme tekemään kaikenlaista hyvillä mielin. Ruoka oli huomattavasti parempaa kuin Kambodzhassa, mutta ruokamyrkytykseni saattoi myös vaikuttaa ruokahaluuni siihen aikaan. Suppaus oli hyvää liikuntaa, jota reissun aikana ei ole ihan liikaa tullut. Kävimme SUP-laudoilla läheisillä rannoilla, merenkäynnin kovennettua oli pakko luopua pystyasennosta ja meloa polviltaan. Kävelyä tuli myös jonkun verran vieraillessamme läheisellä vesiputouksella, mutta itse kaipaisin välillä jotain, missä sykkeet nousisivat lähemmäs 200 (luultavasti vierotusoireita crossfitista). Papawyan-vesiputous oli yksi pakollisista nähtävyyksistä ja siellä pystyi uimaan sekä hyppimään kivitasanteelta alla olevaan lampeen. Markus hiukan epäröi uimista, koska oli lukenut, että makeassa vedessä voi olla vaarallisia loisia, mutta pelko varmasti hellitti, kun lammessa oli muitakin uimareita. Kävelimme paikalle puolitoista tuntia ja olimme hiestä märkiä kuumuuden takia tietenkin.
Island
hopping-kierrosta Isaac mainosti kovasti ja se oli kyllä aika mahtava.
Snorklasimme kierroksen aikana useammassa sijainnissa ja näimme paljon kaloja,
koralleja, meritähtiä, meduusan sekä merikilpikonnan. Kierroksella tarjoiltiin
myös lounas, joka oli todella hyvä. Ruoka oli erinomaista, mutta nälkäkin oli
kova, joten sillä saattoi myös olla osansa asiassa. Suosittelen kyllä vastaavaa
kierrosta kaikille, jotka Palawanin Port Bartoniin eksyvät. Port Bartonista jäi
erittäin hyvä kuva ja Isaac tuli vielä hyvästelemään, kun nousimme viimeisenä
aamunamme pakettiautoon kohti El Nidoa. Tarpeetonta varmaan sanoa, mutta
tämäkin kyyti oli noin tunnin myöhässä.





Kommentit
Lähetä kommentti