Phnom Penh 12.1-16.1.2018
Melkein kuukausi
takana Kambodzhassa ja Phnom Penh on viimeinen pysäkki ennen maan vaihtoa.
Ylipäätään Kambodzhasta on jäänyt erittäin hyvä kuva. Paljon reppureissaajia ja
mahdollisuuksia tehdä vaikka mitä. Ehkä en välttämättä perhelomalle tänne
tulisi, mutta aikuiset voivat ihan huoletta tänne tulla. Majapaikat ovat olleet
hyviä ja rannat uskomattoman hienoja ja vesi lämmintä. Saariakin löytyy, kuten
Koh Rong, missä kävimme Joelin kanssa. Miinuksia, jos pitää alkaa etsimään,
niin välillä on tosi sotkuisia paikkoja ja ruoka on aika keskinkertaista.
Erityisen hyvää ruokaa ei ole tullut vastaan. Paras ruoka on ollut Mad Monkey
hostellissa syömäni BBQ, joka taisi olla länsimaalaisten tekemää ruokaa, mutta
toisaalta olen mennyt lähinnä halvimpiin ruokapaikkoihin, joten varmasti saa
parempaakin, kun lyö dollareita tiskiin.
Matka Phnom Penhiin oli pitkä, niin kuin
oletinkin. Lupaus kolmesta tunnista oli suorastaan törkeä. Suurin syy matkan
viivästymiseen taisi olla kuitenkin Phnom Penhin tieverkossa, koska ruuhkat
alkoivat jo paljon ennen kaupunkia. Ainoat tavat, joilla pääsee liikenteessä
eteenpäin ovat kaksipyöräiset kulkuneuvot tai apostolin kyyti. Positiivisena
puolena mahani taitaa olla jo kunnossa, mutta pidetään nyt vielä sormia
ristissä, että tilanne jatkuu samanlaisena.
Varasimme huoneen
parisängyllä Diamond Palace Resortista. Päästyämme paikan päälle he tarjosivat
ilmaista upgradea kahden sängyn huoneeseen, mikä sopi meille paremmin kuin
hyvin. Ainakaan itseä ei Jobin vieressä nukkuminen hirveästi houkuttanut, kun
yleensä vastaavissa tilanteissa huoneessa on vain yksi peitto, eikä toista ole
mahdollista edes saada. Hotelli oli hiukan hämärällä kujalla, mutta sen katolla
oli uima-allas ja allasbaari. Baari oli hiukan hintava, mutta allas ei ollut
hullumpi. Ensimmäisenä aamuna tein sen virheen, minkä olen tähän mennessä
tehnyt jokaisella matkallani, jota ei pitäisi kyllä enää kahdenkymmennenkolmen
ikävuoden kohdalla enää käydä, eli menin aurinkoon ilman aurinkorasvaa ja
paloin kohtalaisen pahasti. No ainakin tuli käyttöä Juliuksen meille jättämälle
Aloe vera voiteelle, jolla tuntui kuitenkin olevan suhteellisen vähän
vaikutusta, koska palamiseni ei ollut mistään kevyimmästä päästä. Tilanne oli
niin paha, että kävin ostamassa apteekista vahvempaa aloe vera voidetta.
Vastoinkäymisistä
huolimatta kävimme katsomassa nähtävyyksiä pitkästä aikaa. Kävimme Phnom
Pennhin killing fieldseillä. Paikan päällä ei ollut hirveästi nähtävää, mutta
paikan idea oli ottaa audio tour ja oppia Kambodzhan kansanmurhan aikaisista
ajoista. Kansanmurha tapahtui 1975-79, jolloin Kambodzhassa tapettiin 3
miljoonaa ihmistä koko 8 miljoonan sen aikaisesta väestöstä, eli enemmän kuin
joka neljäs henkilö sai surmansa Khmer Roguen kommunistisen hallinnon aikana.
Paikan päällä kerrottiin, kuinka ihmiset tapettiin ja mitä he joutuivat
kokemaan. Tunnelma oli erittäin haikea ja ihmisten tarinat olivat todella
liikuttavia. Sitä ei itse pysty edes käsittämään minkälaisiin hirmutekoihin
ihmiset ovat pystyneet. Killing fieldesillä käyminen on miltei pakollista,
mikäli Phnom Penhiin eksyy.
Nähtävyyksiä
kaupungissa olisi varmasti ollut muitakin, mutta killing fields oli meille
aivan riittävästi. Kävimme shoppailemassa pari kertaa ostareilla ja
markkinoilla. Ostoskeskukset tuntuivat olevan feikkituotteiden paratiiseja. Kaikki
uusimmat niket ja adidakset saattoi saada vain 30 dollarin hintaan. Itsekkin
ostin adidaksen Yeezy-malliset kengät, joita ihmiset myyvät internetissä jopa yli
3000 dollarilla. Yeezyt ovat lähinnä keräilyesine monille, joista
lenkkarihifistelijät ovat monesti innoissaan. Kun piraattituotteita lähdettiin
ostamaan, ajattelin samalla ottaa parhaan mahdollisen vastineen rahoilleni.
Toisaalta, jos joku lenkkarifanaatikko näkee minut feikki Yeezyjen kanssa hän
luultavasti repisi pelihousunsa. Ostimme myös paitoja ja shortseja. Tuotteet
vaikuttivat olevan hyvää kangasta ja ainakin kengät ovat aivan viimeisen päälle
ja hyvät jalassa.
Päätin myös käydä
läheisellä salilla, kun Joel meni ottamaan aurinkoa uima-altaalle. Minun oli
parempi pysyä pois auringosta muutama päivä ottaen huomioon punaisen mahani.
Sali oli kalliimmasta päästä. Hinta oli suhteellisen korkea, 15 dollaria
yhdeltä käynniltä, mutta kun pääsin salille sisälle, ymmärsin mistä hinta
koostui. Ensimmäisenä sain kaksi pyyhettä, jonka jälkeen kävin vaihtamassa
varusteeni. Varusteiden vaihdon jälkeen, joku tuli kysymään, haluanko tehdä
in-body mittauksen ja vastasin myöntävästi. Olin miettinyt testin tekemistä jo
Suomessa ollessani, joten tämä tilaisuus oli pakko hyödyntää. Hiukan säikähdin
laitteeseen astuttuani, koska painoni oli tippunut 78 kilosta 69 kiloon, eli
miltei 10 kiloa kuukaudessa. Tässä voi olla taustalla ruokamyrkytys + muutenkin
heikko syöminen reissun aikana. Lähtenyt paino on luultavasti suurimmaksi
osaksi lihasta, mutta in-body mittauksen tulosten perusteella lihasmassaa oli
selvästi yli normaalitason ja rasvaprosentti oli 9 %, mikä oli minusta aivan
riittävä tulos. Painoa pitää alkaa keräämään taas sitten Taiwanissa. Salilla
oli kolmekerrosta ja tein jalkatreenin, jonka jälkeen menin salin 25 m x 25 m
uima-altaaseen uimaan puolikilometriä loppuverryttelyksi. Lopuksi kävin vielä saunassa,
jossa oli Harvian kiuas. Treenaaminen + sauna sai tuntemaan oloni todella
kotoisaksi. Elämys oli todellakin 15 dollarin arvoinen.
Joel lähti 15.
päivä Bangkokkiin ja sieltä takaisin Suomeen. Itse jäin Mad Monkey hostelliin
vielä yöksi ennen lentoani Kuala Lumpurin kautta Manilaan. Mad Monkey
hostellissa oli suhteellisen villi meininki, kun osallistuin pubivisaan kello 5
illalla. Minut värvättiin heti osaksi jotain joukkuetta ja meininki oli todella
viihdyttävä. Kaikki osallistujat olivat lähinnä Australiasta, Briteistä tai
Yhdysvalloista. Emme aivan voittaneet, mutta olimme hyviä kakkosia. Visan
jälkeen hostellilla oli BBQ, ja juhlat jatkuivat kattobaarissa. Hostellin baari
menikin kiinni jo kello 12, jonka jälkeen juhlat jatkuivat läheisessä
reppureissaajien yökerhossa. Siellä tapasin ensimmäisen pohjoismaalaisen, joka
myös majoittui Mad Monkeyssä, mutta ei osallistunut pubivisaan. Ilta venyi
suhteellisen myöhään, mikä oli ehkä hiukan huono liike huomioon ottaen
seuraavan päivän matkan Filippiineille, mutta tästä selvittiin, niin kuin
kaikista aikaisemmistakin koettelemuksista.
Tapaan ystäväni
Markuksen Manilassa, missä meille on varattuna huone yöksi
lentokenttähotellista. Lähdemme heti aamulla kohti Palawanin saarta, koska
Manilan turvallisuustilanne on ilmeisesti hiukan kyseenalainen, eikä Suomen
ulkoministeriö suosittele sinne menemistä. Olemme Palawanilla helmikuun kymmenenteen
päivään asti, jolloin lähdemme kohti tulevaa opinahjoamme Taiwaniin. Paikallisessa
yliopistossa kevätlukukausi alkaa helmikuun loppupuolella, joten meillä on
hyvin aikaa tutustua kaupunkiin ennen koulun alkua.




Hienoa että käyttö myös paikallista historiaa katsomassa.
VastaaPoista