Saariselkä, Urho Kekkosen Kansallispuisto 2 – 6.10.2018
Kaverini Jesse
ehdotti, että lähtisimme käymään Lapissa vaeltamassa noin pari viikkoa ennen
reissua. En ollut koskaan oikein ajatellut vaeltamista, mutta sanoin, että voisin
vaikka lähteäkin. Ajatus jäi kyllä puheen tasolle, mutta kun tulin käymään taas
Jyväskylässä kysyin Jesseltä, että pitäisikö reissua miettiä yms. No Jessehän
juuri lopetteli töitään roskakuskina ja sanoi, että voisi lähteä, vaikka
seuraavana päivänä. Sitten alkoikin nopea selvittely mihin kannattaisi mennä ja
minkälainen reitti suorittaa. Ei siinä mennyt kuin pari päivää ja olimme
ajamassa kohti pohjoista. Puhuin tästä reissusta Vilman kanssa ja hänkin oli
halukas lähtemään ja kykeni tähän spontaaniin lähtöön, koska hänelläkin oli
parin viikon tauko töistä. Näin saimme nopeasti porukan kasaan ja lähdimme
kaikki kohti ensimmäistä vaellusreissuamme.
Matkaan lähdimme
noin yhdeksän aikaan aamulla ja edessä olisi kuitenkin +12 h ajomatka Saariselän
Kiilopäälle. Menimme kuopion kautta, koska Vilma haki äitinsä luota joitain
varusteita ja itse ostin retkeily kengät Matkuksen XXL:stä, koska eihän minulla
sellaisia ollut ja jälkeen päin voin sanoa, että en olisi kyllä selvinnyt
lenkkareilla, mikä oli minun alkuperäinen ajatukseni reissujalkineista. Emme
tienneet vielä lähtiessämme, missä majoittuisimme ensimmäisen yön, mutta soitin
UKK:n palvelunumeroon ja he antoivat paikallisen hotellin numeron, josta löytyi
edullinen majoitus ensimmäiseksi yöksi ja parkkipaikka vaelluksen ajaksi.
Olimme myöhään illalla perillä ja olen iloinen, että emme joutuneet nukkumaan
teltassa/autossa ensimmäistä yötä.
Ensimmäisen
päivän alkuperäinen kohde oli Tuiskukuru, jonne oli noin 27 km matka. Hotelliaamupalaa
syödessäni ajattelin, että lähtömme viivästyi sen verran, että meidän
kannattaisi kääntää reitti toisin päin ja mennä sittenkin Lankojärvelle, jonne
oli 19 kilometriä, jotta kerkeäisimme sinne ennen pimeän tuloa, joka tuli noin
18.30. Ensimmäisellä pysähdyspaikalla teimme lounasta ja juttelimme paikalla olevien
retkeilijöiden kanssa. Pysähdyimme siis Rautulammella, jonne oli noin 11 km ja
kävely sinne sujui kevyesti, vaikka rinkkani painoikin reilu 20 kg. Retkeilijät
olivat menossa tuiskukurulle, koska torstaina olisi kirkas keli ja oiva päivä Sokostin
huiputukseen. Siispä mekin vaihdoimme takaisin alkuperäiseen suunnitelmaamme ja
kävelimme Tuiskukurulle ensimmäisenä päivänä. Kun pääsimme perille, oli jo
pimeää ja jalkoja jomotti. Matkaa tuli noin. 30 km, koska emme menneet suorinta
tietä Tuiskukurulle suunnitelma muutosten takia. Paikalla oli onneksi konkari,
joka oli lämmittänyt Tuiskukurun autiotuvan lämpimäksi. Hän antoi meille paljon
vinkkejä ja oli kovin puhelias.
Hienoa UKK:n
kansallispuistossa on kyllä erittäin hyväkuntoiset ilmaiset autiotuvat, missä
yövyimmekin, joka yö reissumme aikana. Autiotuvissa on makuulaverit, kaasuhella,
astioita, pöytä, tuoleja, kamina, polttopuita ja puucee tuvan läheisyydessä. En
olisi kyllä arvannut, että retkeily olisi näin luksusta.
Toinen päivämme
alkoikin rauhallisesti. Nukuimme pitkään ja söimme aamiaista. Kävelimme
rinkkojen kanssa Luirojärvelle, jonne oli noin 8 km matka. Siellä söimme
lounasta lämpimässä autiotuvassa. Jätimme tavaramme autiotupaan ja lähdimme
huiputtamaan Sokostia, joka on UKK:n korkein tunturi. Sokostille oli matkaa
noin 5 km ja korkeus ero suunnilleen 450 m. Tämä tuntui niin kevyeltä, kun oli
tottunut kantamaan raskasta rinkkaa selässään. Sokostilla olessamme sinne laskeutui
helikopteri. Hetken jo toivoin, että olisimme päässeet kyytiin, mutta Jesse murskasi
toiveajatteluni kertomalla, että tähän kopteriin mahtuisi vain yksi matkustaja
kuljettajan lisäksi. Päästyämme takaisin autiotuvalle kävimme saunassa, jota
konkari piti meille lämpimänä. Kävimme myös Jessen kanssa uimassa hyytävässä 1
asteisessa vedessä. Mukana tuomamme minttupullo kyllä helpotti hiukan kylmässä
vedessä uimista.
Perjantaina
lähdimme pestyinä ja puhtailla vaatteilla kohti Lankojärveä, jonne olimme
suunnitelleet menevämme ensimmäisenä päivänä. Matkan puolivälissä kastelin kenkäni
upposi jään läpi ja kenkäni kastui. Olin jo vaipumassa suureen masennukseen,
mutta parin sadan metrin jälkeen huomasin, että ainoastaan nilkkani kastui,
eikä tilanne ollutkaan niin paha. Matka oli todella hieno ja loppumetreillä oli
pieni yhteinenkin koettelemus. Tämä koettelemus oli vesistönylitys, joka vaati
housujen riisumista, jos halusi pitää vaatteet ja kengät kuivana. Minusta oli
hauska hiukan koetella itseäni tällaisella haasteella, mutta Vilmalle se oli
aika kova paikka. Uskon, että hänkin muistelee tätä myöhemmin lämmöllä, kunhan
aikaa kuluu tarpeeksi ja ikävät tuntemukset kylmästä vedestä unohtuvat. :D
Lankojärven majassa oli yhteensä seitsemän ihmistä, mutta tilaa oli silti
riittävästi ja saimme kuivattua vaatteemme yön aikana.
Lauantain etappi
meni sutjakkaasti ja pidimme taas lounastauon Rautulammella, missä pysähdyimme
myös ensimmäisellä kerralla. Silmissä kiilui jo normaali ruoka, koska retkeilyruuat
alkoivat tulla korvista, enkä niitä viimeisenä päivänä edes suostunut syömään.
Onneksi mukana myös puuroa ja suklaata. Olimme takaisin Kiilopäällä ennen
neljää ja päätimme lähteä ajamaan heti kohti etelää, koska sääennuste lupasi
pakkasta yöksi ja seuraavaksi päiväksi. Tämähän vaikutti päätökseemme, koska
olimme liikenteessä kesärenkailla ja ainakin Rovaniemelle asti tie oli
paikoittain lumen peitossa. Ei tarvinnut paljon kahvitaukoja pidellä, kun kuolemanpelko
piti kuskin hereillä. Yövyimme Oulussa ja pääsimme sunnuntaina kotiin.
Reissusta jäi
erittäin positiivinen kokemus ja olisin odottanut, että kävely olisi ollut
rankempaa, mutta hyvin sitä jaksoi, kun nukuimme suhteellisen hyvin
autiotuvissa ja pidimme huolta nesteytyksestä sekä syömisestä. Retkeilykengät olivat erittäin tärkeät vaikean maaston ja purojen ylitysten takia, lenkkareilla reissu olisi ollut aivan toisenlainen. Tosin ei kannata yleensä lähteä suoraan uusilla kengillä, vaan kengät pitäisi sisään ajaa, jotta ne muovautuvat jalkaan. Itsellänihän kävi hyvä tuuri, kun kengät sopivat täydellisesti. Suosittelen UKK:ta
kaikille, jotka ovat kiinnostuneita vaelluksesta.












Kiitos taas Saariselän seikkailuista kuvineen.,,
VastaaPoistaTv Aila-mummi
Kiva, että pidit! :)
Poista