Kos, Kreikka 31.8 – 7.9.2018
Kreikkaan lähtö
oli melko spontaani, kun uusi tuttavuuteni Vilma kysyi, haluaisinko lähteä
ulkomaille hänen kanssaan, koska hän ei ollut ikinä ollut ja haluaisi kovasti
mennä. Sanoin tietysti, että mennään vaan, koska matka on mielestäni aina loistava
sijoitus sekä pääsisin pätemään matkailu kokemuksellani. Siispä aloimme
katsella äkkilähtöjä ja päädyimme kreikan Kosiin, koska se vaikutti hyvältä ja
oli edullinen.
Lentomme lähti
noin yhdeksän aikaan, joten jouduimme lähtemään melko aikaisin Jyväskylästä.
Päätimme mukavuus syistä mennä autolla, joten herätys ei ollut niin kivulias
kuin se olisi ollut julkisilla mentäessä. Kaikki meni mallikkaasti ja olimme
kentällä hyvissä ajoin. Portille mentäessä turistien olemuksesta selvisi, mikä
oli oikea portti. Kaikki olivat selvästi valmistautuneet viettämään rentouttavan
viikon altaan ja allasbaarin väliä seilaten.
Kosilla
lentokentällä kaikki sujui tehokkaasti ja nopeasti. Olimme tietysti varanneet
TUI:n bussikuljetuksen Blue City Lagoon Hotellille, joka olisi majapaikkamme
seuraavan viikon ajan. Hotelli oli todella uusi ja ensi vaikutelma oli todella
hyvä. Oppaammekin sanoivat, että hotellimme olisi todella mukava. Suomalaisia
ei hotelliin jäänyt kuin 4 kappaletta meidän lisäksi. Ensimmäisenä iltana
kävelimme Kos townissa, missä hotellimme sijaitsi. Kävin uimassa yhdeltä
venelaiturilta, koska en malttanut odottaa seuraavaan rantapäivään.
Ensimmäisenä
kokonaisena päivänämme kävimme poolilla pikaisesti molskimassa, jonka jälkeen juttelimme
TUI:n oppaan kanssa, joka neuvoi hyviä ruokapaikkoja ja aktiviteetteja
saarella. Kyselin hiukan skootterin vuokrauksesta, mitä opas neuvoi sen jälkeen
välttämään. Varoittelusta huolimatta vuokrasimme skootterin seuraavaksi
kahdeksi päiväksi, koska se oli vain edullisin ja helpoin tapa nähdä saarta. Skootterin
vuokra oli 16 €/pv, mutta isoin skootteri, minkä sain kortillani, oli 80 cc. Lisäpistetiä vuokraamo sai koirasta vastaanottotiskillä. Aasiassa
ei skootteria vuokratessa paljon korttia katseltu, joten 80 cc tuntui hiukan tehottomalta.
Skootterilla pääsimmekin näkemään jo ensimmäisenä päivänä paljon. Kävimme ensin
Therma Beachilla kuumilla lähteillä. Lähde oli paikoittain niin kuuma, ettei
siinä pystynyt olemaan. Hyvä ominaisuus tässä paikassa oli, että se oli meren
rannassa, missä lähteen kuuma vesi sekoittui meren viileään veteen. Tällöin
pystyimme löytämään sopivan kohdan missä lillua. Rannalla ollessamme siellä oleva
vuohi hyökkäsi kimppuumme, jolle jouduin antamaan banaanin, jotta se jättäisi
meidät rauhaan. Vuohen kohtaamisesta traumatisoituneena päätin, että meidän
pitää vaihtaa maisemaa. Ajelimme pohjoisrannikkoa pitkin Tikagiin, jonka
jälkeen menimme katsomaan auringonlaskua Ziaan, joka sijaitsi korkeammalla
vuoren rinteellä.
Sunnuntaina
päätimme hyödyntää skootteriamme ja suuntasimme aamupalan jälkeen toiselle
puolelle saarta Kefalokseen. Matkalla skootterimme leipoi, mutta soitettuani liikkeeseen
he tulivat uuden skootterin kanssa noin 30 min päästä. Palvelu oli Ideal Rentalissa
ensiluokkaista. Kefaloksessa oli hiekkarantoja, joista valitsimme Paradise
Beachin. Paradaise Beachista parhaiten jäi mieleen veneen perässä vedettävä FlyFish.
Kysyin Vilmalta haluisiko hän käydä kokeilemassa sitä, ja hän sanoi kyllä,
vaikka olin aika varma, että hän sanoisi ei. No ei siinä, kun mentiin
kokeilemaan ja olihan se hauskaa. Flyfish lenti yli 10m korkeudessa noin 5-10
sec kerrallaan. Eniten adrenaliinia virtasi, kun tuntui, että patja pyörähtäisi
ympäri kesken ilmalennon. Kefalos oli muutenkin todella nätti paikka ja siellä
oli hyvät mahdollisuudet purje-/leijalautailla.
Maanantaina kävimme pyörillä Kos Townin vieressä olevassa Kite-vuokraamossa, mutta emme jääneet heidän asiakkaikseen, koska palvelu oli hiukan töykeää eikä paikkakaan ollut paras mahdollinen aloittelijalle. Siksi vaihdoimme pyörät skootteriin ja ajoimme taas Kefalokseen Kohilari beachille, missä vastaanotto oli paljon lämpimämpi ja kite centerin omistaja paljon asiantuntevampi. Täällä opin paljon kovasta aallokosta huolimatta. Tänne haluisin ehdottomasti päästä joskus uudelleen. Päivä oli mahtava ja illalla kävimme katsomassa Kosin yöelämää.
Seuraava päivä
oli hiukan hiljaisempi, eilisen yöelämä katsauksen takia. Ainut järkevä asia,
mitä saimme aikaan, oli luultavasti tuliaisten osto.
Keskiviikkona kävimme
Eva Boat Kosin veneretkellä. Retki oli aivan huippu. Pääsimme uimaan ja näimme
delfiinejä. Lounas veneellä oli myös yksi parhaista ruuista, mitä söimme
lomamme aikana. Tykkään jotenkin veneessä olemisesta ja merestä aivan hullusti.
Voisin katsella horisonttiin miltei loputtomiin pitkään kyllästymättä.
Torstaina kävimme
katsomassa Kos Townin lähellä olevaa muinaista temppeliä, joka oli kyllä ihan
siisti, mutta kun Vilma yritti pomppia kiviltä toiselle (maa oli laavaa), niin
valvojat kielsivät sen. He näyttivät myös kieltävän muitakin turisteja seisomasta
missään väärässä paikassa. Sen jälkeen suuntasimme vielä Kohilari beachille,
jossa otin nopean parin tunnin kite-session. Taas opin paljon ja olosuhteet
olivat ihanteelliset, niin kuin joka päivä tällä saarella.
Perjantai oli
lähtöpäivä. Olo oli tietysti hiukan haikea, koska loma loppui, mutta fiilis
kuitenkin hyvä, koska viikko oli ollut mahtava eikä minun tarvitsisi enää mennä
maanantaina töihin, vaan edessä olisi muutto Lappeenrantaan takaisin opintojen
pariin. Suosittelen Kosia kaikille lämpimästi. Älkää jääkö vaan altaalle, vaan uskaltakaa
vuokrata ajoneuvoja ja käykää katsomassa saarta.



Kommentit
Lähetä kommentti