Kos, Kreikka 31.8 – 7.9.2018


Kreikkaan lähtö oli melko spontaani, kun uusi tuttavuuteni Vilma kysyi, haluaisinko lähteä ulkomaille hänen kanssaan, koska hän ei ollut ikinä ollut ja haluaisi kovasti mennä. Sanoin tietysti, että mennään vaan, koska matka on mielestäni aina loistava sijoitus sekä pääsisin pätemään matkailu kokemuksellani. Siispä aloimme katsella äkkilähtöjä ja päädyimme kreikan Kosiin, koska se vaikutti hyvältä ja oli edullinen.


Lentomme lähti noin yhdeksän aikaan, joten jouduimme lähtemään melko aikaisin Jyväskylästä. Päätimme mukavuus syistä mennä autolla, joten herätys ei ollut niin kivulias kuin se olisi ollut julkisilla mentäessä. Kaikki meni mallikkaasti ja olimme kentällä hyvissä ajoin. Portille mentäessä turistien olemuksesta selvisi, mikä oli oikea portti. Kaikki olivat selvästi valmistautuneet viettämään rentouttavan viikon altaan ja allasbaarin väliä seilaten.


Kosilla lentokentällä kaikki sujui tehokkaasti ja nopeasti. Olimme tietysti varanneet TUI:n bussikuljetuksen Blue City Lagoon Hotellille, joka olisi majapaikkamme seuraavan viikon ajan. Hotelli oli todella uusi ja ensi vaikutelma oli todella hyvä. Oppaammekin sanoivat, että hotellimme olisi todella mukava. Suomalaisia ei hotelliin jäänyt kuin 4 kappaletta meidän lisäksi. Ensimmäisenä iltana kävelimme Kos townissa, missä hotellimme sijaitsi. Kävin uimassa yhdeltä venelaiturilta, koska en malttanut odottaa seuraavaan rantapäivään.


Ensimmäisenä kokonaisena päivänämme kävimme poolilla pikaisesti molskimassa, jonka jälkeen juttelimme TUI:n oppaan kanssa, joka neuvoi hyviä ruokapaikkoja ja aktiviteetteja saarella. Kyselin hiukan skootterin vuokrauksesta, mitä opas neuvoi sen jälkeen välttämään. Varoittelusta huolimatta vuokrasimme skootterin seuraavaksi kahdeksi päiväksi, koska se oli vain edullisin ja helpoin tapa nähdä saarta. Skootterin vuokra oli 16 €/pv, mutta isoin skootteri, minkä sain kortillani, oli 80 cc. Lisäpistetiä vuokraamo sai koirasta vastaanottotiskillä. Aasiassa ei skootteria vuokratessa paljon korttia katseltu, joten 80 cc tuntui hiukan tehottomalta. Skootterilla pääsimmekin näkemään jo ensimmäisenä päivänä paljon. Kävimme ensin Therma Beachilla kuumilla lähteillä. Lähde oli paikoittain niin kuuma, ettei siinä pystynyt olemaan. Hyvä ominaisuus tässä paikassa oli, että se oli meren rannassa, missä lähteen kuuma vesi sekoittui meren viileään veteen. Tällöin pystyimme löytämään sopivan kohdan missä lillua. Rannalla ollessamme siellä oleva vuohi hyökkäsi kimppuumme, jolle jouduin antamaan banaanin, jotta se jättäisi meidät rauhaan. Vuohen kohtaamisesta traumatisoituneena päätin, että meidän pitää vaihtaa maisemaa. Ajelimme pohjoisrannikkoa pitkin Tikagiin, jonka jälkeen menimme katsomaan auringonlaskua Ziaan, joka sijaitsi korkeammalla vuoren rinteellä.


Sunnuntaina päätimme hyödyntää skootteriamme ja suuntasimme aamupalan jälkeen toiselle puolelle saarta Kefalokseen. Matkalla skootterimme leipoi, mutta soitettuani liikkeeseen he tulivat uuden skootterin kanssa noin 30 min päästä. Palvelu oli Ideal Rentalissa ensiluokkaista. Kefaloksessa oli hiekkarantoja, joista valitsimme Paradise Beachin. Paradaise Beachista parhaiten jäi mieleen veneen perässä vedettävä FlyFish. Kysyin Vilmalta haluisiko hän käydä kokeilemassa sitä, ja hän sanoi kyllä, vaikka olin aika varma, että hän sanoisi ei. No ei siinä, kun mentiin kokeilemaan ja olihan se hauskaa. Flyfish lenti yli 10m korkeudessa noin 5-10 sec kerrallaan. Eniten adrenaliinia virtasi, kun tuntui, että patja pyörähtäisi ympäri kesken ilmalennon. Kefalos oli muutenkin todella nätti paikka ja siellä oli hyvät mahdollisuudet purje-/leijalautailla.


Maanantaina kävimme pyörillä Kos Townin vieressä olevassa Kite-vuokraamossa, mutta emme jääneet heidän asiakkaikseen, koska palvelu oli hiukan töykeää eikä paikkakaan ollut paras mahdollinen aloittelijalle. Siksi vaihdoimme pyörät skootteriin ja ajoimme taas Kefalokseen Kohilari beachille, missä vastaanotto oli paljon lämpimämpi ja kite centerin omistaja paljon asiantuntevampi. Täällä opin paljon kovasta aallokosta huolimatta. Tänne haluisin ehdottomasti päästä joskus uudelleen. Päivä oli mahtava ja illalla kävimme katsomassa Kosin yöelämää.


Seuraava päivä oli hiukan hiljaisempi, eilisen yöelämä katsauksen takia. Ainut järkevä asia, mitä saimme aikaan, oli luultavasti tuliaisten osto.


Keskiviikkona kävimme Eva Boat Kosin veneretkellä. Retki oli aivan huippu. Pääsimme uimaan ja näimme delfiinejä. Lounas veneellä oli myös yksi parhaista ruuista, mitä söimme lomamme aikana. Tykkään jotenkin veneessä olemisesta ja merestä aivan hullusti. Voisin katsella horisonttiin miltei loputtomiin pitkään kyllästymättä.


Torstaina kävimme katsomassa Kos Townin lähellä olevaa muinaista temppeliä, joka oli kyllä ihan siisti, mutta kun Vilma yritti pomppia kiviltä toiselle (maa oli laavaa), niin valvojat kielsivät sen. He näyttivät myös kieltävän muitakin turisteja seisomasta missään väärässä paikassa. Sen jälkeen suuntasimme vielä Kohilari beachille, jossa otin nopean parin tunnin kite-session. Taas opin paljon ja olosuhteet olivat ihanteelliset, niin kuin joka päivä tällä saarella.














Perjantai oli lähtöpäivä. Olo oli tietysti hiukan haikea, koska loma loppui, mutta fiilis kuitenkin hyvä, koska viikko oli ollut mahtava eikä minun tarvitsisi enää mennä maanantaina töihin, vaan edessä olisi muutto Lappeenrantaan takaisin opintojen pariin. Suosittelen Kosia kaikille lämpimästi. Älkää jääkö vaan altaalle, vaan uskaltakaa vuokrata ajoneuvoja ja käykää katsomassa saarta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tromsø, Norja 22-29.3.2026

Apex loma (Ylläs, Pallas, Kilpisjärvi, Tromssa) 27.3-5.4.2025

Saariselkä, Urho Kekkosen Kansallispuisto 2 – 6.10.2018