Hualienin reissu
tuli nopeasti eikä oikein ollut energiaa suunniitella, mitä Hualienissa
kannattaisi tehdä. Hualien on kuitenkin Taiwanin yksi suosituimmista kohteista,
joten se oli pakko käydä katsastamassa ja tämä oli viimeinen vapaa
viikonloppumme Taiwanissa. Voin kuitenkin sanoa, että Hualien oli luultavasti
siistein paikka, missä kävimme Taiwanissa. Taroko Gorge luonnon puisto oli
aivan uskomaton ja matka vuoriston läpi Taichungiin veti suomipojan
hiljaiseksi.
Reissulle
lähdimme siis autolla, koska se oli edullisin vaihtoehto, koska
junalla/bussilla mentäessä meidän täytyisi vuokrata skootterit Hualienissa,
eikä nekään aivan ilmaisia ole. Skoottereilla halusimme ajaa, mutta Hualienissa
sataa usein, joten päädyimme auto vaihtoehtoon. Autolla matkustaminen on mielestäni
mukavaa, ainakin näin Taiwanissa, kun se on harvinaista herkkua. Hualieniin
päätimme ajaa Taipein kautta moottoritietä pitkin, koska Google maps näin neuvoi,
mutta paluu matkan teimme vuoriston läpi, jota emme todellakaan katuneet.
Hualien oli
paljon isompi kaupunki kuin odotin. Hualien on Taipien jälkeen suosituin
turisti kohde Taiwanissa, joten kaupungissa oli useita hienoja hotelleja.
Yritimme etsiä viime maanjäristyksessä kallistuneita hotelleja, mutta ne oli
luultavasti keretty jo purkaa, koska emme niitä löytäneet. Kaupungista löytyy
kaikki samat jutut, mitä löytyy muistakin Taiwanin kaupungeista, joten niissä
ei ollut mitään mainitsemisen arvoista. Tärkein asia Hualienissa on kuitenkin
Taroko Gorge luonnonpuisto. Siellä vietimme kaksi päivää lauantain ja
sunnuntain.
Ensimmäisenä
päivänä ajelimme ympäriinsä pieniä vuoristoteitä ja jouduimme pysähtelemään
jatkuvasti ottamaan kuvia sekä kummastelemaan maisemia. Kävimme myös pienellä
hiking-reitillä, joka oli erittäin helppokulkuinen ja kaikille sopiva. Maisemat
olivat kivat, mutta halusimme jotain haastavampaa. Siksi haimme poliisilta
lupaa Wenshan-Lushui-reitille, jonne ei päässyt ilman lupaa. Tämän reitin
kävelimme sunnuntaina.
Launtaina ennen
suuntaamista takaisin hostellille Hualieniin päätimme käydä katsomassa Wenshanin
kuumia lähteitä. Ne olivat suljettu, mutta kun pääsimme lähemmäksi, huomasimme,
että siellä oli ihmisiä, joten kiersimme kieltomerkit ja menimme joen rantaan,
missä lähteet sijaitsivat. Ihmiset olivat kanssa Taichungista, mutta he olivat Amerikasta
tulleita opiskelijoita, jotka opettivat englantia Taichungissa ala-asteella. He
suosittelivat hyppäämistä veteen, mutta olisin kyllä mennyt ilman
suosituksiakin. Joen vesi oli kylmää, mutta jokeen virtaavista kuumista lähteistä
tuli välillä, niin kuumaa vettä, että lähteen alla ei voinut olla. Lähteestä
tullut vesi haisi jollekin, luultavasti rikille, mutta siitä en ole aivan varma.
Hyviä kohtia oli useita ja vietimme lähteellä ainakin tunnin pimeän tuloon
saakka. Uin myös viileässä joessa, joka oli mukavaa vastapainoa noin 40. asteiselle
kuumalle lähteelle. Lilluminen kuumassa vedessä sai aikaan hiukan samanlaisen
tunteen kuin saunassa, lihakset olivat rentoutuneet ja alkoi väsyttää. Menimme
aikaisin nukkumaan, koska aamulla olisi aikainen lähtö patikointireitille,
johon olimme juuri hakeneet luvat.

Sunnuntainen
reitti oli melko viidakkoinen pätkä. Ohje aika reitille oli viisi tuntia, mutta
suoritimme sen reilussa kolmessa ja pidimme kuitenkin reilusti kuvaus-/juomataukoja.
Näköalat olivat reitin loppupuolella mahtavia, mutta ilmaiseksi nekään eivät
tulleet, koska reitti oli fyysisesti melko haastava. Laskuja ja nousuja oli
todella paljon, eikä maasto ollut mitään helppo kulkuisinta. Vesi loppui jo kilometri
ennen reitin loppua, mutta onneksi loppu oli lähinnä laskeutumista. Tämän reitin
äitinikin pystyisi kävelemään, mutta ehkä aikaa voisi varata sen viisi tuntia.
Reitin jälkeen tulimme jäätelökioskille, joka tuli kyllä tarpeeseen, koska olimme
melko janoisia/nälkäisiä. Autolle olisi vielä puolen tunnin kävely, mutta
onneksi alustana olisi asfalttitie.
Paluu matka Taichungiin
osoittautui todella mahtavaksi kokemukseksi. Onneksi google ehdotti tätä reittiä,
koska muuten se olisi varmaan jäänyt kokematta. Tie meni vuoriston läpi ja
korkein kohta kävi lähellä 3,5 kilometriä meren pinnasta. Maisemat olivat henkeäsalpaavia,
minkä takia jouduimme pysähtymään useaan otteeseen. Taiwan sai lisäpisteitä ja mielipiteeni
vuorista meni myönteisempään suuntaan. Ehkä siellä voisi vierailla uudemmankin
kerran. Tämä oli mielestäni paras reissumme Taiwanissa ja suosittelen
ehdottomasti käymään Hualienissa ja Taroko Gorgessa, mikäli Taiwaniin eksyy.
Muistakaa vain perehtyä paikkoihin etukäteen ja parhaalle reitille pitää hakea
lupa muutama päivä etukäteen. Tämän takia emme sinne päässet, mutta jäipähän
jotain ensi kertaan.
Kommentit
Lähetä kommentti