Kota Kinabalu Malesia 10 – 15.2.2018
Lähtö oli meille
varsin aikainen, koska lento lähti Taipein läheiseltä Taoyanin lentokentältä noin
kello 10 ja bussilla Taichungista kestää noin 2,5 tuntia. Lento Taiwanista Kota
Kinabaluun oli noin 3,5 tuntia. Ensimmäisenä iltana menimme nukkumaan aikaisin,
koska unet olivat kaikilla jääneet vähäisiksi, enkä itse osaa vieläkään oikein
nukkua lentokoneessa.
Olimme Kota
Kinabalussa juuri check-inin aikaan ja ensimmäiseksi oli tietysti testattava
majoituksen allasalue. Tämä oli erittäin mukavaa vaihtelua, koska Taiwanissa on
hiukan huonosti uintimahdollisuuksia. Ulkouima-altaita ei juuri ole ja tähän
emme ole vielä löytäneet kovin hyvää selitystä, mutta todennäköisesti syy on,
että Taiwanilaiset eivät tykkää ruskettua, eivätkä ole erityisen hyviä uimareita.
Majapaikassamme oli myös kuntosali, jossa kävimme miltei joka päivä koko porukan
voimin.
Ensimmäisenä kokonaisena
päivänä menimme satamaan ja otimme venematkan läheisille saarille. Keli oli hyvä,
mutta saaret olivat melko täynnä aasialaisia turisteja, eivätkä uimavalvoja
antaneet mennä uimaan kohtalaisen pientä rajattua-aluetta kauemmaksi. Alue oli
rajattu siten, että jalat ylsivät maahan joka paikassa. Vierailimme siis kahdella
saarella ja toisessa oli hiukan paremmat snorklaus paikat, mutta voin sanoa,
että ei mitään Filippiineihin verrattuna. Miska ja Eemil viettivät päivänsä
sukelluskurssilla, joka kesti kolme päivää. Sukelluskurssi oli todella
edullinen verrattuna siihen, mitä maksoimme Markuksen kanssa Filippiineillä.
Seuraavalle päivälle
vuokrasimme seitsemän paikkaisen auton, jolla kiertelimme lähialueilla. Kävimme
muun muassa läheisessä eläinpuistossa ja ajelemassa vuoristossa. Päivä oli ihan
hauska, vaikka emme päässeetkään aina haluamaamme paikkaan, koska kohteet eivät
olleet Google mapsissa aivan siellä, missä kartta niiden näytti olevan. Tämäkin
kannattaa laittaa mieleen, ettei usko Google mapsia aina sokeasti, vaan kysyy
vaikka neuvoa, jos tieto internetissä tuntuu epäilyttävältä.
Sunnuntaille
olimme varanneet kolme sukellusta ja sukellusreissulle lähtö on yleensä melko
aikaisin aamulla. Lähtöä ei helpottanut se, että olimme olleet edellisenä päivänä
hiukan myöhempään ulkona, mutta kun pääsee ensimmäisen kerran veteen, on
väsymys tipo tiessään. Veteen pääsyä ennen stressiä aiheutti autovuokrafirman
puhelut auton hakemisjärjestelyistä. Olin unohtanut auton kokonaan aikaisen
lähdön takia. Tietenkään merellä verkko oli tosi heikko, enkä saanut kunnolla
yhteyttä kehenkään hotellilla olijaan, joten jouduimme maksamaan hiukan
myöhästymisestä. Sanoin kyllä firman työntekijälle, että voi mennä
koputtelemaan hotellihuoneen ovea, mutta vartia ei päästänyt häntä eteistä
pidemmälle.
Maanantai oli
viimeinen päivämme ja ohjelmassa olikin jotain, mitä en ollut aiemmin koittanut.
Ohjelmassa oli koskenlaskua, paikka oli hiukan kaukana noin puolentoista tunnin
matka autolla, jonka jälkeen parin tunnin junamatka. Ohjelman järjestänyt firma
huolehti kyllä kyydeistä, mutta silti tuntui, että matkan teko oli haastavaa,
koska junat hajoilivat ja olivat liian täynnä matkustajia. Ohjaajat matkan
olevan seikkailu, mitä se todella olikin. Joten juoksuvauhtia kulkevalla
viidakkojunalla matkaan meni varmaan reilu kolme tuntia, koska kiskoille oli
kaatunut puita ja kerran jouduimme odottamaan 45 min, koska juna, johon meidän
piti vaihtaa, oli täynnä. Vihdoin ja viimein pääsimme kuitenkin perille ja laskemaan
koskea. Koskea laskettiin siis noin kymmenen kilometriä, joka meni aivan liian
nopeasti, koska se oli äärimmäisen hauskaa. Monissa paikoissa oli 50/50
mahdollisuus kaatumiselle. Veneemme ei kuitenkaan kaatunut, mutta hyppäsimme ja
tönimme toisiamme pois veneestä kaiken aikaa. Välillä kovissakin virtauksissa
sai koittaa ”Body raftingia”, mikä on siis koskenlaskua ilman venettä, eli
hyppäät vain veneestä ja annat virran viedä. Yhteensä 10 kilometrin
matkassa meni noin 1,5 tuntia, jonka jälkeen söimme lounaan ja lähdimme
takaisin kohti Kota Kinabalua, jota jouduimme tietysti odottamaan, koska
viidakkojuna oli suistunut raiteiltaan.
Koskenlasku oli
ehdottomasti reissun kohokohta ja aion osallista jatkossakin vastaavaan
toimintaa, kun tulee mahdollisuus. Malesialainen ruoka oli myös mukavaa
vaihtelua, minkä takia reissun jälkeen oli hiukan haikeaa palata taikaisin
riisi/nuudeli diettiin. Kaiken kaikkiaan hyvä reissu hyvällä porukalla.








很好!
VastaaPoista