Road trip Lofooteille, Norja 7-14.7.2019


Hei taas! 

Tällä kertaa ei ole kohteena etelän lämmöt vaan Norjan rannikolla sijaitsevat Lofootit. Matkaan lähdimme tällä kertaa asuntoautolla, joka oli meille kaikille melko uusi matkustustapa. Meillä tarkoitan siis minua, Vilmaa, Miskaa ja Mintaa. Miska ja Vilma lähtivät aikaisin Jyväskylästä, koska Minta oli Kajaanissa ja itse olin Oulussa viettämässä isäni 60-vuotis syntymäpäivää. Kun kaverini saapuivat Ouluun, niin lähdimme suuntaamaan kohti Kilpisjärveä, mikä olisi ensimmäisen päivän etapin päätöspaikka. Emme kuitenkaan päässet aivan Kilpisjärvelle asti, koska matkanteossa menikin oletettua kauemmin. Pysähdykset ja matkanteko asuntoautolla veivät enemmän aikaa, mitä oletimme.



Toisena päivänä pääsimme onneksi kohteeseemme asti, mutta sekin päivä meni suunnilleen kokonaan matkaamiseen. Norjan puolelle päästyämme maisemat alkoivat näyttää aivan uskomattomilta. Aivan kuin olisi tullut johonkin satumaahan. Enää ei tarvinnut pelata korttia, eikä ristinollaa, kun matkanteko meni vaivatta maisemia tuijotellessa. 

Lofooteilla ensimmäinen yöpymispaikka oli meren rannalla oleva Rystad Camping. Suihku ja WC olivat tervetulleet pitkän matkustuspäivän jälkeen. Ilman kylmyys yllätti meidät. Ulkona piti olla reilusti vaatetta päällä, mutta se ei juuri haitannut, koska Lofooteilla ei ole yhtään hyttysiä.


Kolmantena päivänä ei onneksi tarvinnut enää juuri matkustaa autolla, vaan pääsimme nauttimaan Lofoottien luonnosta patikoinnin merkeissä. Patikointi ei ollut meidän pääasiallinen aktiviteettimme Lofooteilla, niin kuin se monille yleensä on, vaan tarkoituksemme oli leijasurffata Lofoottien upeilla hiekkarannoilla. Se ei ollut kuitenkaan ensimmäisenä päivänä mahdollista heikon tuulen vuoksi, joten päätimme lähteä serkkuni Siirin suosittelemaan patikonti kohteeseen nimeltä Festvågtind. Tämäkään ei ollut huono vaihtoehto sillä aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja ilma oli kohtuullisen lämmin. Siiri oli mainostanut reissua kevyeksi korkeintaan tunnin mittaiseksi reissuksi. Se olisi ollut totuus, jos olisi jäänyt noin puolivälissä sijaitsevalle tasanteelle. Päätimme jatkaa ylös asti, joten matka oli kohtuullisen raskas pelkällä aamupalalla ja puolella litralla juomavettä. Maisemat olivat kuitenkin joka askeleen arvoiset, sillä en ole varma olenko missään nähnyt yhtä mahtavia näkymiä.



Neljäntenä päivänä pääsimme jo leijasurffaamaan lofoottien vuonoissa. Monet sanoivat, että lofoottien sää on melko ennalta arvaamaton, mutta en olisi odottanut, että tuuli puhaltaa kovaa vuorten välissä, mutta rannalla ei tuule juuri yhtään. Paikka oli lähellä Flagstadia, jossa myös yövyimme pari yötä matkamme aikana.


Viides päivä meni melko samoissa merkeissä, mutta tällä kertaa Yttersandin hiekkarannalla, joka oli upea paikka leijasurffata, mutta tuuli ei sielläkään ollut hirveän kova.

Kuudentena päivänä emme enää löytäneet olosuhteilta sopivaa paikkaa leijasurffaukseen, joten päätimme lähteä kohti Lofoottien eteläisintä kaupunkia Å:ta. Å oli todella turistinen, joten päätimme jatkaa lautalla sieltä norjaa Bodo:on ja takaisin Suomea kohti. Paluumatka oli myös upeita maisemia täynnä. Erityisesti Norjan ja Ruotsin raja oli upea. Ruotsin puolella oli lunta paikoittain, vaikka oli heinäkuun alku. Seitsemännen päivän ajoimme kokonaan ja yövyimme Kajaanissa Mintan vanhempien luona. Kahdeksantena päivänä pääsimme takaisin kotiin ja lepäämään tulevaa työviikkoa varten :)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tromsø, Norja 22-29.3.2026

Apex loma (Ylläs, Pallas, Kilpisjärvi, Tromssa) 27.3-5.4.2025

Saariselkä, Urho Kekkosen Kansallispuisto 2 – 6.10.2018