Road trip Lofooteille, Norja 7-14.7.2019
Hei taas!
Tällä
kertaa ei ole kohteena etelän lämmöt vaan Norjan rannikolla sijaitsevat
Lofootit. Matkaan lähdimme tällä kertaa asuntoautolla, joka oli meille kaikille
melko uusi matkustustapa. Meillä tarkoitan siis minua, Vilmaa, Miskaa ja
Mintaa. Miska ja Vilma lähtivät aikaisin Jyväskylästä, koska Minta oli
Kajaanissa ja itse olin Oulussa viettämässä isäni 60-vuotis syntymäpäivää. Kun
kaverini saapuivat Ouluun, niin lähdimme suuntaamaan kohti Kilpisjärveä, mikä
olisi ensimmäisen päivän etapin päätöspaikka. Emme kuitenkaan päässet aivan
Kilpisjärvelle asti, koska matkanteossa menikin oletettua kauemmin. Pysähdykset
ja matkanteko asuntoautolla veivät enemmän aikaa, mitä oletimme.
Lofooteilla ensimmäinen yöpymispaikka oli meren rannalla oleva
Rystad Camping. Suihku ja WC olivat tervetulleet pitkän matkustuspäivän
jälkeen. Ilman kylmyys yllätti meidät. Ulkona piti olla reilusti vaatetta
päällä, mutta se ei juuri haitannut, koska Lofooteilla ei ole yhtään hyttysiä.
Kolmantena
päivänä ei onneksi tarvinnut enää juuri matkustaa autolla, vaan pääsimme nauttimaan
Lofoottien luonnosta patikoinnin merkeissä. Patikointi ei ollut meidän pääasiallinen
aktiviteettimme Lofooteilla, niin kuin se monille yleensä on, vaan
tarkoituksemme oli leijasurffata Lofoottien upeilla hiekkarannoilla. Se ei
ollut kuitenkaan ensimmäisenä päivänä mahdollista heikon tuulen vuoksi, joten
päätimme lähteä serkkuni Siirin suosittelemaan patikonti kohteeseen nimeltä
Festvågtind. Tämäkään ei ollut huono vaihtoehto sillä aurinko paistoi
kirkkaalta taivaalta ja ilma oli kohtuullisen lämmin. Siiri oli mainostanut
reissua kevyeksi korkeintaan tunnin mittaiseksi reissuksi. Se olisi ollut
totuus, jos olisi jäänyt noin puolivälissä sijaitsevalle tasanteelle. Päätimme
jatkaa ylös asti, joten matka oli kohtuullisen raskas pelkällä aamupalalla ja
puolella litralla juomavettä. Maisemat olivat kuitenkin joka askeleen arvoiset,
sillä en ole varma olenko missään nähnyt yhtä mahtavia näkymiä.
Neljäntenä
päivänä pääsimme jo leijasurffaamaan lofoottien vuonoissa. Monet sanoivat, että
lofoottien sää on melko ennalta arvaamaton, mutta en olisi odottanut, että
tuuli puhaltaa kovaa vuorten välissä, mutta rannalla ei tuule juuri yhtään.
Paikka oli lähellä Flagstadia, jossa myös yövyimme pari yötä matkamme aikana.
Viides päivä meni
melko samoissa merkeissä, mutta tällä kertaa Yttersandin hiekkarannalla, joka
oli upea paikka leijasurffata, mutta tuuli ei sielläkään ollut hirveän kova.
Kuudentena
päivänä emme enää löytäneet olosuhteilta sopivaa paikkaa leijasurffaukseen,
joten päätimme lähteä kohti Lofoottien eteläisintä kaupunkia Å:ta. Å oli
todella turistinen, joten päätimme jatkaa lautalla sieltä norjaa Bodo:on ja
takaisin Suomea kohti. Paluumatka oli myös upeita maisemia täynnä. Erityisesti
Norjan ja Ruotsin raja oli upea. Ruotsin puolella oli lunta paikoittain, vaikka
oli heinäkuun alku. Seitsemännen päivän ajoimme kokonaan ja yövyimme Kajaanissa Mintan vanhempien luona. Kahdeksantena päivänä pääsimme takaisin kotiin ja lepäämään tulevaa työviikkoa varten :)


Kommentit
Lähetä kommentti