Porto, Portugali 7 – 12.11.2018
Pohdimme Ilarin
kanssa, mitä tekisimme syksyllä. Syksymme on ollut kohtalaisen kevyt koulun osalta,
joten aikaa olisi myös nauttia elämästä. Aluksi ajattelimme koulun laskuseuran
järjestämää Ruka-reissua, mutta sinne olimme jo osallistuneet useasti ja reissu
on fyysisesti melko rasittava, joten halusimme käyttää nämä rahat jollain
muulla tavalla. Vanha kämppikseni Otto Skinnarilasta oli tällä hetkellä
vaihdossa Portossa, joten kysyimme, että olisiko ok, jos tulisimme käymään
syksyllä ja tämähän sopi Otolle. Puhuimme muidenkin kavereiden kanssa reissusta
ja loppujen lopuksi meitä lähti yhteensä 6 moikkaamaan Ottoa.
Lennot ja
majoitus hoidettiin mahdollisimman edullisesti ja järkevästi, jolla säästimme
jo pitkän pennin. Reissuhan oli melko lyhyt keskiviikosta sunnuntaihin, mutta
se oli aivan riittävästi, kun ottaa huomioon reissun agendan, Portoon
tutustuminen ja hauskan pito. Lensimme portugalilaisella TAP airilla ja
lennoissamme oli vaihto Lissabonissa. Menomatka meni sutjakkaasti ja olimme
keskiviikko iltapäivällä Portossa.

Majoituksenamme
oli Airbnb-asunto, joka oli aivan keskustassa. Kämppä oli muuten hyvä, mutta tilaratkaisut
olivat hiukan erikoisia. Erikoisuudesta kertoo esim. se, että asunto koostui
kahdesta pienemmästä asunnosta ja reitti asuntojen välillä kulki vessojen
kautta. Ensimmäisenä päivänä kiertelimme hiukan kaupungissa ja kävimme muun
muassa syömässä food courtilla ja kävelimme Porton ykkösnähtävyyden ylitse,
mikä oli korkea silta Porton ja Vila Nova de Gaian kaupungin välillä. Illalla
portossa oli todella nättiä, mutta reissumme aikana joka päivä satoi vettä.
Reissumme aikana
joukkoomme liittyi lisää porukkaa, jotka eivät päässeet vielä tulemaan keskiviikkona.
Meitä oli yhtenäkin iltana 10 suomalaista viettämässä iltaa. Kävimme silloin
syömässä vähän hienommassa paikassa, missä maistoin turskaa, joka oli ihan
kohtalaista, mutta turska kalana ei ole kovin ihmeellistä. Valitsin turskan,
koska Portossa olomme aikana vaikutti siltä, että paikalliset ovat lihan
ystäviä, eivätkä syö paljoa kasviksia, joten annoksessa oli muuta kuin lihaa ja
siinä oli myös kasviksia. Portolaisten ruokailutottumuksista hyvänä esimerkkinä oli kaupungissa tutuksi
tullut aamupala ”Francesinha”, joka oli juustolla vuorattu leipä täynnä lihaa
ja uitettu tomaattikastikkeessa. Minulle tarjoiltiin näitä välillä vaikken
niitä edes tilannut. Veikkaisin, että ravintoarvoiltaan Francesinha on yhtä terveellinen
kuin askillinen tupakkaa.
Porto oli mukava
pieni kaupunki, jonka kokee hyvin parissa päivässä. Illanvieton lisäksi kävimme
katsomassa jalkapalloa, jossa katsojia oli noin 50 000. Jalkapallokulttuuri
on isossa roolissa Portugalissa, niin kuin muuallakin keski- ja etelä-Euroopassa.
Paluu matkalla myöhästyimme jatkolennolta ensimmäisen lennon viivästymisen
takia, minkä vuoksi jouduimme jäämään Lissaboniin vuorokaudeksi. Ei tässä
mitään, kun lentoyhtiö tarjoaa majoituksen ja matkat, mutta itse sairastuin
ruokamyrkytykseen, joten en päässyt Lissabonista nauttimaan. Joskus näinkin,
mutta reissusta jäi silti positiivinen fiilis. Ainut vain, että tämän loman
jälkeen tarvitsi heti uuden loman.




Kommentit
Lähetä kommentti