Soul, Korea 30.3 – 4.4.2018
Takana oli jo melko
aktiivinen viikko, ensin vajaa viikko Ho Chi Minhissä ja sitten pari päivää
Taipeissa. Minulla oli siis parin päivän tauko ennen Korean matkaa. Ajankohta
olisi voinut olla parempi, mutta lennot olivat halvat ja Lauri oli sinne
menossa, joten tässä välissä oli oiva mahdollisuus käydä Korea katsastamassa. Siispä
parin päivän akkujen lataus ja kouluhommiin paneutuminen, ennen kuin reppu pitäisi
pakata uudelleen. Akkujen lataus tarkoitti univelkojen pois nukkumista ja paria
kovaa treeniä. Treenaamisen jälkeen olo tuntui jo normaalilta ja koulutehtävien
tekemisestä tuli huomattavasti mielekkäämpää, kun aivot ovat mukana ja mieli on
virkeä.
Lentomme lähti
perjantai iltana ja olimme Soulissa vähän ennen 12. Ensimmäisenä täytyi
tietenkin nostaa rahaa ja toiseksi ostaa metrokortti, että pääsemme asemalta
pois. Tässä vierähti tovi, koska automaatit Koreassa eivät tuntuneet hyväksyvän
korttejamme, mutta löysimme kuitenkin yhden, josta saimme rahaa nostettua. Sen
jälkeen suuntasimme metrolla kohti Soulia, jonne matkaa oli noin tunnin verran.
Hostelliin kävimme vain heittämässä tavarat, koska olimme sopineet, että näemme
Laurin kaveria Oonaa Soulin Hongdae-alueella, jossa hän ja hänen vaihtarikaverinsa
ovat syntymäpäivien vietossa. Hongdaelle kerkesimme yhden aikaan ja kävimme
syömässä, jonka jälkeen näimme Oonan ja vaihtariporukan. Hongdae on tunnettu shoppailu-,
ravintola- ja yökerhoalue. Ilta kesti melko myöhään, koska Korean vaihtareilla
on kohtalaisen tiukat säännöt dorm-huoneissa. He eivät saa palata takaisin huoneisiin
keskellä yötä, vaan aikaisintaan viideltä aamulla, joten heidän illan viettonsa
kestää vähintään viiteen asti aamulla. Hongdae-alueelle menimme Uber Blackilla,
joka on Uberin luksustaksi. Takaisin hostellille menimme metrolla, koska oli jo
aamu ja metrot kulkivat jälleen. Kuulin, että yökerhot saattavat olla auki jopa
iltapäivään asti.
Toisena päivänämme
Soulissa nukuimme tietysti pitkään, jonka jälkeen lähdimme metsästämään
aamupalapaikkaa. Aamupalapaikaksi valikoitui luotettava Burger King. Valikoima
oli hiukan erilainen, mihin olin tottunut, joten uhkarohkeana kokeilin Shrimp
Whopper-hampurilaista. Burgeri oli ihan hyvä, mutta vähän liian tulinen makuuni
ja olotilaani nähden. Burgereiden jälkeen kävimme Deoksungun palatsissa.
Palatsin edessä oli jokin mielenosoitus ja hirveästi ihmisiä kantamassa Korean
ja Amerikan lippuja. Ilmeisesti mielenosoituksen tarkoituksena oli kannustaa Etelä-Koreaa
tekemään lähempää yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa. Illalla kävimme vielä
Hongdaella katsastamassa ravintola ja shoppailu puolen. Ostin pipon ja
pitkähihaisen paidan. Koreassa oli nimittäin melko kylmä ja ainut pitkähihainen
paitani haisi hiukan tupakansavulta, joten se oli käyttökelvoton. Korean
yökerhoissa sai polttaa sisällä, jonka kyllä huomasi vaatteiden hajusta
seuraavana päivänä.
Seuraavana
päivänä Laurin kaveri Oona oli oppaanamme. Kävimme ensin katsomassa Bukchon
Hanok Villagea, joka on perinteistä korealaista asuinaluetta. Talot ovat
vanhoja ja alue on rakennettu 600 vuotta sitten. Alueella kiertelyn jälkeen
menimme Soul Toweriin, josta pitäisi saada hyvä kuva kaupungista. Ikävä kyllä Kiinasta
tulevat saasteet ovat merkittävä ongelma Koreassa, minkä vuoksi näkymä oli hiukan
utuinen. Näimme kyllä suhteellisen kauas, mutta kaikki kuvat näyttävät
sumuisilta. Tänä päivänä Koreassa oli saaste varoitus, mikä tarkoittaa sitä,
että viranomaiset suosittelevat kirurgimaskin käyttöä, eikä ulkona kannattaisi harrastaa
mitään raskasta liikuntaa. Lopetimme iltamme korealaiseen BBQ ateriaan.
Korealaisessa BBQ:ssa raaka-aineet tuodaan samantien pöytään, minkä jälkeen
asiakkaat grillaavat ruuan itse pöydän keskellä olevassa grillissä.
Illalla menimme Laurin
kanssa vielä korealaiseen saunaan/kylpylään. Kokemus oli aika eksoottinen,
mutta todellakin rahan ja ajan arvoinen. Kylpylässä oli 5 kerrosta ja kerrokset
sisälsivät kylpyjä, saunoja, eri lämpöisiä huoneita, ruokapaikkoja, salin ja
paljon muuta. Paikka, jossa kävimme, oli nimeltään Siloam Sauna ja voin
suositella paikkaa lämpimästi, mikäli Souliin menee. Sauna on auki 24 tuntia
vuorokaudessa ja siellä voi myös viettää yön. Ylin kerros oli pelkästään nukkumista
varten ja voin kertoa, että se oli huomattavasti mukavamman oloinen
nukkumispaikka, kuin halvimmasta päästä oleva hostellimme. Saunassa kaikille jaetaan
saunavaatteet, joita pidetään yhteisillä alueilla. Seuraavalla kerralla säästän
asumisessa ja nukun ensimmäisen tai viimeisen yön korealaisessa saunassa.
Viimeisenä
päivänämme kävimme DMZ-alueella (Demilitarized zone), korean sotaa esittelevässä
museossa ja kaupoissa. DMZ-alueella näimme pohjoiskoreaan ja opas kertoi
historiasta sekä alueen toiminnasta. Vierailimme myös pohjoiskorealaisten
kaivamassa tunnelissa, jonka oli tarkoitus ulottua eteläkorean puolelle. Tunneleita
oletetaan olevan enemmän, kuin niitä on löydetty. Uutena asiana opin sen, että eteläkorealaisten
asepalvelus on vähintään noin 1 vuosi ja 10 kuukautta pitkä. Sääliksi käy
kavereita. Museo oli puolestaan valtava ja sieltä voi oppia paljon aiheesta,
mikäli aikaa ja kiinnostusta löytyy.
DMZ-kierroksella
näimme eilisiä tuttuja vuorelta ja illalla tapasimme saksalaisia vaihtareita,
jotka olivat myös samalla vuorireissulla. Söimme myös hyvää kebabia, mikä tuli
tarpeeseen, koska sitä on vaikea Taiwanista saada. Korean reissu oli kaikin
puolin onnistunut, hostelli olisi tosin voinut olla hiukan parempi. Souli on melko
rauhallinen ja monipuolinen kaupunki, jossa kannattaa kyllä joskus käydä.






Kommentit
Lähetä kommentti